Daniel
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2014 och vill göra prövning i MA5 för att få 1 merit då jag inte läste MA5 i gymnasiet. Provdatumet är den 10 April och man ansöker till universitet (HT) den 16 Mars.

    Min fråga är: Om jag får godkänt i prövningen, hinner de räkna in min merit i mitt betyg eller är det då försent eftersom man redan har sökt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Daniel,
    Ansökan till högskoleutbildningar till höstterminen är öppen från 15 mars till 15 april och komplettera med betyg får man fram till mitten på juni.
    När du gör ansökan /i fall du inte har svar från prövningen innan 15 april/, kryssa för "jag kommer att komplettera med betyg" och sedan skicka in kompletterande uppgifter så att Antagning.se har dem innan 15 juni.
    Bästa hälsningar & stort lycka till med din ansökan och med prövningen!
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack så mycket för ditt svar! En fråga till om det är OK med dig. Jag kom in på KTH Haninge - Högskoleingenjör inom datateknik förra året när jag sökte (HT) men tackade nej och är otroligt orolig att jag inte kommer in i år. Går det att säga ungefär hur stor chans jag har att komma in i år? Jag vet att det är omöjligt att säga eftersom det har med hur 1996:orna gjort ifrån sig jämfört med 1995:orna (Mitt år) men det kanske finns någon statistik där ute som jag inte känner till som kan visa hur stor sannolikhet jag har å komma in? :) MVH
    • Milla : Hej Daniel! All tillgänglig statistik finns på www.studera.nu och det är statistik för förra antagningsomgång och gången innan och ännu längre tillbaka i tiden. Över tid ser man ofta någon sort "mönster" - t.ex. att antagningspoängen till Vårterminen (på de utbildningar som startar på våren) brukar vara lite lägre. Annars så är det precis som du själv skriver - omöjligt att förutspå framtiden. De betygen som du kommer att konkurrera emot är ännu inte satta (de kommer att sättas mot slutet av maj i år) och personer som är äldre och redan har gymnasiebetyg färdiga sedan ett par år - kanske gör prövningar och/eller högskoleprovet den 28 mars i år och i fall någon får högt på HP och kommer in i den kvoten och därför "försvinner" från kön av dem som söker på betyg, kan mycket väl "befria" plats för dig. Du behöver ju bara en enda "liten" plats ju. *L* :-)
    • : Uppskattar svaret! Tack ännu en gång!