Sannah

    Hej, jag funderar på att söka in till universitetet och funderar därmed på om jag ska göra högskoleprovet. Men jag undrar hur det går till i och med att ansökan till utbildningen är mellan mars och april och man kan få skriva hp i mars eller maj. Hinner resultatet tas med till min ansökan då ifall jag skulle få göra provet i tex. Maj ? Tack på förhand, Med vänliga hälsningar, Sannah

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sannah!
    enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum blir sista dag för Komplettering den 21 juni 2022. Och alla de meriter som man kan påvisa att man har skaffat sig t o m sista kompletteringsdatumet tas det hänsyn till i antagningen. Resultat från högskoleprovet som man ska göra i maj borde vara klar innan 21 juni och räknas i så fall med.
    OBS! det kan finnas "speciella antagningar" som t.ex AU vid antagning till läkar- och tandläkarprogrammet på Karolinska Institutet i Stockholm där villkoret brukar vara att sökande har genomfört högskoleprovet terminen innan de gör ansökan (alltså att man ska ha gjort HP hösten 2021 om man söker till hösten 2022), men det är ett undantag. Allmän info om AU kan du se på fragasyv.se/info/alternativ-antagning