Tilde04

    Jag har planer på att försöka komma in på hippologprogrammet om något år. De behörigheter man behöver är Matte 2a, Naturkunskap 2 utöver Svenska 3, Engelska 6. Har redan engelska 6 så behöver plugga upp matte 2a och svenska 3. Nu undrar jag om jag dock behöver plugga upp naturkunskapen. Har gått häst på gymnasiet. På hippologens hemsida står det att vissa kurser kan ersätta naturkunskapen "Naturbruksprogrammet (Gy2011) med kurserna: Naturkunskap 1a1 (NAKNAK01a1) och ett av följande alternativ: Djurhållning (DJUDJH0/100) och Hästkunskap 1 (HÄTHÄS01/100) eller Djuren i naturbruket (DJUDJR0) och Djurhållning (DJUDJH0) ". Har Naturkunskap 1a1, Djurhållning, Hästkunskap 1, Djuren i naturbruket. kan dessa täcka upp naturkunskap 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, utifrån den information som finns i din fråga så är mitt svar att jag tycker du ej behöver läsa naturkunskap 2 utan blir bedömd som behörig på de kurser som du läs på din hästutbildning på gymnasiet. Men du kan ändå ansöka på komvux och läsa kursen naturkunskap 2 och det finns flera "vinster" i det: du får repetition och fördjupad kunskap som kommer att göra det lättare för dig att senare läsa till en Hippolog + om du får högt betyg i nk2-kursen så kommer det att höja ditt meritvärde och du får fördel i konkurrensen om utbildningsplats.

    Studie- och yrkesvägledare