Felicia

    Jag undrar vad som krävs för att jobba som historiker (forskare) och vart och hur man söker det jobbet? Jag har gymnasiebetyg 2A i historia Mvh Felicia

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Felicia,

    du måste börja med att läsa Historia på högskolenivå: högskola eller Universitet och vara beredd att läsa i många år. Det är som lägst fyra års-studier (ofta längre) på heltid i historia som kommer krävas för en chans att komma in på Forskarutbildning.
    Du kan söka kandidatprogram där huvudämne i Historia och sedan ska du behöva komma in på magister (1 år) eller master (2 år) på avancerad nivå, alltså efter kandidatexamen som tar 3 år på heltid att uppnå. Sedan finns det inga garantier på att det kommer att gå att komma in på forskarutbildningen;
    doktorandtjänsterna är få och många söker; att skriva avhandling utan att komma in på doktorand-tjänst är mycket svårt, då det kräver att man lägger ner extremt mycket tid ( i genomsnitt 60 timmar/vecka) under minst 4 år (men ofta under längre tid) och utan att ha sin försörjning genom en doktorand-tjänst är det extremt svårt att klara detta, ekonomiskt sett.