Esma

    Hej Jag gjorde ett ”yrkestest” på er systersida Framtid.se, men när jag gjort det fick jag inte riktigt någon info kring vilka specifika yrken som kanske passar i de båda. Under undersökare står det kring teknik, historia matematik och IT bara men det blev väldigt luddigt. Jag vill ha yrkesexempel och helst inte inom dessa. Nästa fråga är också mer riktat mot några yrken jag själv funderat mer på (men vet ej var jag passar bäst). Så Vilket av nedan personlighetsresultat skulle passa bäst inom ett människovårdande yrke som specialistsjuksköterska, socionom eller psykolog tex och/eller inom medicin/farmaci? Ber er därför om hjälp med att ge exempel på yrken som passar överens med dessa personligheter jag fick nedan samt de mer specifika yrken jag skrev jag kikat på. Jag förstår det är individuellt och en tolkkingfråga men svaret på testet var väldigt slående för mig, känner igen mig 100% men var finns lämpliga yrken och således studera vad? Öppen för förslag! Jag fick alltså Undersökare som nr 1, Förbättrare nr 2 enligt följande kopierad svarstext från Framtid.se : ”Undersökare Du gillar information och kunskap. Förmodligen har du ett eller ett fåtal intresseområden som du kan väldigt mycket om. Du trivs bra med att vara själv och behöver inte ha vänner omkring dig hela tiden. Kanske pratar du inte så mycket i olika gruppsammanhang, men du hör och ser saker som andra inte ser. Du är bra på att analysera och kan hålla många detaljer i huvudet. Eftersom du trivs med att fokusera på ett område som intresserar dig så passar du i en expertroll eller kanske inom forskning. Områden som teknik, historia, matematik eller kemi kan också vara din grej. Du är bra på problemlösning och passar även som utvecklare inom IT. Du trivs ofta bäst med att få arbeta själv med ett avgränsat område. Styrkor * Analytisk * Innovativ * Nyfiken * Kunnig * Självständig * Genomtänkt Bidrar med * Objektivitet * Specialisering * Reflektion Förbättrare Du har ett starkt driv att förbättra saker omkring dig – helst vill du att allt ska vara perfekt. När du arbetar i en grupp är du den som tar ansvar och ser till att saker händer. Du ser snabbt hur slutresultatet kan bli och har disciplin att ta dig ända till målet. Ordning och reda är din grej och du tycker att det är viktigt att hålla vad man lovat. Du passar bra på arbeten där man behöver vara välorganiserad och där man ska hålla ihop och strukturera detaljerade uppgifter. Att arbeta självständigt är inga problem för dig eftersom det är självklart för dig att ta ansvar. Du gillar när det finns givna instruktioner att följa och du är den som ser till att du själv och andra följer dem. Styrkor * Noggrann * Uthållig * Handlingskraftig * Visionär * Produktiv * Ordningsam Bidrar med * Kvalité * Idealism * Ansvar ”

    • SYV-besökare : Jag har nu skrivit ännu ett svar; nu har du fått 2 svar på din fråga! Hoppas även mitt svar blir till någon sort hjälp för dig!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en viktig fråga men som också är svår att besvara. Läs gärna på framtid.se/blogg/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man? --- Tänk också på följande: ingen test kan "bestämma" vilken yrkesväg du ska välja. Resultat från tester bör man ta med en stor "nypa salt". Vilka svar du ger på frågorna kan bero även på din "dagsform" och det påverkar det test-resultatet du får. Vidare är det också så att inom så gott som varje yrke så finns det många olika "varianter" och arbetsuppgifterna på olika arbetsplatser kan skilja sig åt väldigt mycket, även om man har samma "titel" och borde göra "samma saker" på de olika arbetsplatserna men så blir det sällan i verkligheten ... Dina intressen/passioner spelar också stor roll. Personlighet är "en sak" men vad du är intresserad av kan vara ngt "ganska annat". Vad man blir intresserad av kan påverkas av olika saker, t.ex av en enskild händelse i ens liv. Dina intressen och vad som är viktigt för dig kan ändras ganska mycket över tid.
    Vidare är det också så att mycket annat spelar också stor roll, exempel: vi säger att alla tester visar att ens personlighet passar för att bli läkare och intressen och mål stämmer med det också (man vill bli läkare) men ens betyg räcker inte och inte heller resultat från högskoleprovet och så kommer man inte in på läkarprogrammet (inte ens om man har sökt i många-många år...). Då kanske man får tänka om och söka utbildning till sjuksköterska med ambition att vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska (på sikt). Men om man inte ens kommer på ssk-programmet? Då kanske man kan ändra sitt mål mot att bli Specialistundersköterska... bara för att ta ett exempel på hur man kanske blir tvungen att anpassa sig, beroende på olika omständigheter.
    Jag kan ge dig ett antal yrken att titta på... men du kan också själv hitta yrkespresentationerna och fundera över om du kan se dig själv inom det yrket? Vissa utbildningar är väldigt långa och vägen till de yrken ganska "krokig" och även osäker... t.ex kan ingen garantera att just den här personen kan bli VD eller forskare (oavsett personens ambitioner och förmågor för att även slumpen kan spela stor roll).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Esma : Tack för svar. Har gjort det testet säkert 10 ggr nu och jag får alltid samma resultat så jag tror inte det är dagsformen, dessutom känns valen att rangordna påståendena väldigt självklara för mig. Så jag tror inte detta är en dagsform. Du skrev du kan ge några exempel på yrken. Gör gärna det. Jag uppskattar all hjälp jag kan få med att bara ”bena ut” de svar jag fått där yrken ”generellt” passar in på denna personlighetstyp. Jag kan ju ganska snabbt dra slutsatsen av svaret att det inte är säljare eller programledare på tv som är resultatets riktmärken och det är ju absolut inget jah heller vill jobba med. Så vad kan du som SYO ”ses samband” med andra yrken/utbildningar i detta svaret som är från er systersida Framtid.se?
    • Milla :

      I de svaren du fick i testet står att du "passar även som utvecklare inom IT", titta därför på DATA-IT yrken som systemutvecklare och systemarkitekt. Utifrån test-resultatet råder jag dig att titta på yrken som Projektledare, Civilutredare och Egenföretagare. Kika även på yrken som BMAkriminaltekniker och forensiker. De kvalitéer (egenskaper) som testet visar att du har passar mycket bra inom områden som Administration och Juridik. Inom de områden finns väldigt många olika yrken; några exempel: Bygglovshandläggare, Konsumentvägledare, Antagningsadministratör, Utredare (på olika myndigheter): t.ex Studiestödsutredare, Utredare på FK och Utredare på skatteverket.

    • Esma : Tack för svar. Jag har faktiskt vart lite inne på specialistsjuksköterska (alltså utbilda mig till ssk sen till sssk) men skulle BMA som jag nu läste om i teorin passa mig bättre? Jag vill ha en utbildning där jag kan jobba såväl hos polisen som civilutredare såväl som en annan myndighet efter utbildning OM jag vill och gärna kunna jobba utomlands också.
    • Milla :

      Vad gäller "utomlands" så är det en mycket svår fråga att besvara. Olika länder kan ha olika regler. Många ggr kan det vara upp till de enskilda arbetsgivare att anställa vem de vill... och då finns det inga generella svar att ge, över huvudet taget. I Sverige är sådana yrken som sjuksköterska och BMA reglerade på så sätt att legitimation från socialstyrelsen krävs och i grunden måste man ha examen från rätt utbildning, annars får man inte legitimationen och får i så fall inte jobba inom de yrken (i alla fall inte i Sverige). Min "gissning" är att BMA eller Biomedicinare skulle passa dig bättre än sjuksköterska för att du är "eftertänksam" och gillar mycket "ordning och reda" och allt ska helst bli "perfekt resultat" (det står i alla fall i de svaren du fick) och som sjuksköterska så har man oftast med o-perfekta patienter att göra, som kanske inte följer instruktioner och det kanske inte finns tid till eftertänksamhet utan man måste ta hand om patienter "på löpande band"... och man måste också visa förståelse och empati samt kunna "överleva" situationer när patienter som man tagit hand om - trots alla ansträngningar - avlidit. En personlighet som helst vill se att allt blir "perfekt"  har troligtvis ganska svårt att handskas med situationer som ofta uppstår i vården när ingenting blir perfekt.
      Om man vill ha större möjligheter att jobba i olika länder, då är det bra att utbilda sig inom antingen DATA-IT eller Medicin (är i alla fall min uppfattning). Internet och "hälsoproblem" finns i alla länder. Behovet av att jobba inom DATA-IT och att ta hand om människornas hälsa finns i alla länder så med de utbildningar borde man kunna få jobb överallt (dock kan vissa länder sätta upp reglerna som gör det svårt eller omöjligt, exempelvis kan landets myndighet vägra ge arbetstillstånd och då får man inte söka jobb i det landet, oavsett vilken utbildning man har).

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej! Du har fått personlighetstyperna "Undersökare" och "Förbättrare" i ditt yrkestest. Dessa resultat kan faktiskt hjälpa till att ge riktlinjer för vilka yrken som skulle passa dig, även om du är intresserad av yrken utanför teknik, historia, matematik och IT. Låt oss titta på dina resultat och hur de kan kopplas till olika yrken, inklusive de människovårdande yrkena du nämnde.

    ### Personlighetstyp Undersökare
    Yrken och yrkesområden som kan passa dig:

    1. **Forskare inom medicin eller biologi:** Ditt intresse för detaljer och förmåga att fokusera på specifika områden kan vara en stor tillgång inom forskning. Kika gärna på framtid.se/yrke/forskare

    2. **Dataanalys:** Om du är intresserad av att analysera stora mängder information, kan dataanalys inom hälso- och sjukvårdssektorn vara ett passande område för dig att bli verksam inom. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/statistiker

    3. **Kvalitetssäkring inom läkemedelsindustrin:** Ditt öga för detaljer och analysförmåga skulle vara mycket värdefulla i roller som fokuserar på kvalitetskontroll.

    ### Personlighetstyp Förbättrare
    Yrken som kan passa:

    1. **Projektledare** Din förmåga att organisera och leda projekt kan vara mycket användbar i att driva förändringar inom olika branscher. Titta gärna på framtid.se/yrke/byggprojektledare och framtid.se/yrke/IT-projektledare

    2. **Kvalitets- och processutvecklare** Dina styrkor i att förbättra och strukturera processer kan tillämpas inom olika branscher för att förbättra kvalité och effektivitet. Kasta gärna ett öga på framtid.se/processägare

    3. **Administrativa roller** Din förmåga att strukturera och din noggrannhet skulle vara värdefull i administrativa positioner. Kika på framtid.se/yrke/administrator

    och... Vad gäller "Människovårdande Yrken"

    Både personlighetstyp "Undersökare" och "Förbättrare" har kvaliteter som kan vara till stor nytta i människovårdande yrken som sjuksköterska/specialistsjuksköterska, socionom eller psykolog.

    1. **Specialistsjuksköterska:** Kräver noggrannhet, förmåga att hantera komplex information men också en stor empatisk förmåga.

    2. **Socionom:** Här kan din analytiska förmåga och förmågan att förbättra system och processer bli till stor nytta.

    3. **Psykolog:** Den analytiska förmågan och reflektionsförmågan är centrala i detta yrke.

    Det är viktigt att komma ihåg att det är individuellt vilket yrke som passar bäst. Att utforska dessa yrken närmare genom praktik, volontärarbete eller samtal med yrkesverksamma kan ge dig en bättre uppfattning om vilket yrke som passar dig. Lycka till med ditt yrkesval!

    • Esma : Hej SYV-besökare. Tack ditt svar var till stor hjälp :) en fråga till och sen ska jag inte terrorisera med fler frågor. Psykolog tror jag att jag får släppa då det är en utbildning för långt bort, för lång och för höga poäng. Socionom och ssk/specialistssk känns mer relevant. Vilken av dessa yrkesroller passar bäst in på dessa två personlighetsdrag undersökare och förbättrare? På sikt vill jag ha möjligheten att läsa till psykoterapeut men det kan man ju genom båda programmen. Jag har hört ifrån psykolog på arbetsförmedlingen att jag skulle passa att jobba med ”terapi” i någon form då jag är lyhörd, förmåga att reflektera och lägga ihop samband.
    • SYV-besökare : I så fall rekommenderar jag socionomprogrammet. Att en sjuksköterska ska börja jobba med terapi eller blir en psykoterapeut är mycket mer ovanligt jämfört med socionom.