Såpa

    Hej!

    Jag går just nu på första året av gymnasiet och jag har nyss fått information om att jag ska ha matte 2b som mitt individuellt val men på sistone har jag inset att det skulle vara omöjligt för mig att klara av matte 2b kursen eftersom jag hade ett mycket svagt E redan i matte 1b

    • Milla :

      Vilket program och vilken inriktning läser du på gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du i din fråga skrivet bl.a följande: "...  fått information om att jag ska ha matte 2b som mitt individuellt val "... men är det inte du själv som önskade läsa den kursen utan blivit "tilldelat" matte 2b-kursen, undrar jag?
    I vilket fall, så tycker jag du bör söka upp SYV på din skola (snarast möjligt) och förklara att på grund av att du fick ett "svagt" betyg E i en underliggande/lägre kurs, matte 1b, så tror du inte att du kan få godkänt betyg i matte 2b och att du vill läsa en annan kurs i stället. Vilka kurser som din skola kan erbjuda läsa vet jag inte, men SYV på din skola vet, så fråga honom/henne.
    Det är ännu ganska långt till nästa läsår. Även om gymnasieskolorna vill helst planera på lång sikt (med så god framförhållning som möjligt) så bör det gå att ändra en valbar kurs för en elev. Jag undrar - har du redan godkänt betyg i matte 1b eller kommer du få betyget i matte 1b till sommaren? Och om du ännu inte har fått betyget, hur vet du att du får godkänt betyg och inte F i kursen?
    Allmänt gäller: gymnasieskola behöver inte erbjuda något val, utan kan välja kurser åt eleverna. När det är lärarbrist och andra problem och svårigheter, så kanske vissa skolor inte har möjlighet att erbjuda några val, över huvudet taget men jag tycker du bör göra ett försök att ändra och välja en kurs som du vill läsa och i vilken du har en rimlig chans att få godkänt betyg.
    Du kan, om du vill, visa mitt svar till SYV på din skola.
    Lycka till!
    Hör av dig och berätta hur det går med din valbara kurs!

    Studie- och yrkesvägledare