Linnea
    Hej hade ni kunnat vara till hjälp med att kolla upp ifall det finns plats på s:t Petri skola i Malmö? Vill nämligen gå samhälles programmet där. jag går redan gymnasiet men vill börja på s:t Petri till åk 2 och jag går samhälle nu också. Och ifall ni kan kolla upp detta när isåfall kan jag få ett svar?
    • Liselotte : Bra att ta kontakt med flera skolor ang. byte av skola. Du bara mailar till skolan och uppger vilket program det gäller samt att du nu går åk1 på samma program på en annan skola. Så får du i alla fall svar om plats finns eller ej.
    • Milla : Tyvärr, Linnéa, det verkar inte - just nu i alla fall - finnas någon plats på SA på St.Petri skolan i Malmö. Det är kanske möjligt att skriva in sig i en kö till en ledig plats. Men man vet ej om någon plats blir ledig och i så fall när. Så frågan är: vill du skriva in dig på väntelistan eller vill du prova byta till en annan skola i stället? Du kan i och för sig göra både och: skriva dig på listan men samtidigt försöka byta till en annan skola, vilket jag personligen skulle rekommendera att du gör - om du kan tänka dig någon annan skola så klart. Du kan också söka till St.Petri skola till åk1 - gör ansökan och konkurrera med dina betyg från åk9 (vårterminen förra året). Missa i så fall inte sista dagen i omvalsperioden. *L*

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Vi har nu tagit kontakt med skolan och inväntar svar. Så fort skolan svarar får du svar från oss. Administratören trodde tyvärr inte att det fanns någon ledig plats men det är SYV och/eller Rektor som har bättre koll. Ingen av dem var tillgänglig på telefon just nu, så vi skickade epost.

    Som sagt, så fort skolan svarar, får du också svar från oss.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Jag vill ge tips om att många skolor har öppet hus snart och bl a http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-malmo
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-gymnasium-malmo
    som erbjuder SA i Malmö - har öppet hus nu på lördag, den 25 april;

    den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-malmo har öppet hus 29 april;

    den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-malmo har öppet hus den 7 maj;

    den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-malmo som också erbjuder SA i Malmö har öppet hus den 9 maj;

    Även om Öppet hus är i första hand tänkt för elever som kommer att söka till åk1, kan du ändå gå dit och då ser du på skolans lokaler och känna in atmosfären samt kanske t o m direkt fråga rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet om de har någon plats åt dig.