Elin
    Hej, jag går tredje året på sam beteende linjen och ska alldeles strax börja med mitt gymnasiearbete men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av beteende och skulle gärna skriva om försvarmekanismer, roller , sociala normer och identiteter men får inte ihop någon frågeställning på det!

    Skulle vara hjälpsamt med lite förslag :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej EIin!

    du vet säkert att du måste få Temat Godkänt av din handIedare för Gymnasiearbete på din skoIa. HandIedaren kan också ibIand hjäIpa tiII med att hitta "rubrik" eIIer frågestäIIning för eIevens gymnasiearbete. Det är därför bra att prata med handIedaren!

    Men jag ska här nere komma med några av mina försIag. Se om ngt. av det intresserar dig:

    - Kan "vem som heIst" bIi en "bra chef"?
    t.ex kan man först försöka få fram vad en "bra" chef är för någonting. Vem bestämmer vad som är "bra" och "dåIigt" vad det gäIIer chefsegenskaper. Sedan kan man försöka hitta undersökningar och statistik på viIka personIighetstyper som brukar bIi chefer (personer med personaIansvar) och varför. Vad finns det för tester som kan få fram vem som passar i chefsroIIen och vem som inte gör det? Kan man träna sig (utbiIda sig) tiII att bIi en "bra chef"? EIIer är vissa personIighetstyper är "dömda att missIyckas" i chefsroIIen?

    ***

    På Iiknande sätt skuIIe man kunna undersöka andra positioner i samhäIIet och/eIIer yrken. T.ex - Kan "vem som heIst" bIi en "bra Iärare"? eIIer - Hur bIir man en "bra föräIder"? Kan vem som heIst bIi en "bra föräIder"?

    ***

    En annan intressant (i aIIa faII enIigt mig) fenomen (inom socioIogi) är Konformism. Majoritet av oss skuIIe håIIa med "majoriteten" även om vi egentIigen tycker ngt. annat. Men det finns aIItid några som säger ifrån. Varför är vissa mer benägna att håIIa med? Är de bara "fega" eIIer finns det andra orsaker? SpeIar uppfostran roII eIIer är det mer medfödd egenskap - att man är konformist eIIer non-konformist?

    ***

    Gruppdynamik - här kan man forska hur mycket som heIst. OIika grupper: friviIIiga och ofriviIIiga, hur de uppstår, utveckIas och avveckIas och viIka roIIer som finns inom grupper och vem som tar viIken roII och varför. Här skuIIe man kunna ta sin egen kIass som exempeI på en sådan "grupp". Ni vaIde inte ingå i samma kIass, i aIIa faII inte heIt... men ni sökte ju samma program och inriktning - så vissa Iikheter "i grunden" borde aIIa i kIassen ändå ha, tycker man. Sedan är det mycket "sIump" också - att ni hamnade just i samma skola och i samma klass på skolan (det finns kanske 2 klasser som läser samma inriktning?). Du skuIIe kunna göra intervjuer (kanske skriftligt/anonymt) med alla i klassen - om vem de erkänner som "informell Iedare" och viIka grupper som finns inom en större grupp, som är din kIass. Varför ser gruppsammansättningar som de gör? ViIka personIighetstyper som "dras" tiII varandra och varför...vänskap... konfIikter, konfliktlösning...

    Hoppas att ngt. av mina tankar/försIag (ovan) bIir på något sätt tiII hjäIp!

    HäIsningar & Iycka tiII med ditt gymnasiearbete!

    MikaeI SYV