Marie-Louise

    För YH utb. som jag tänkt gå krävs särskild behörighet E/G/3; Sv 2 och Eng 6 Enl. mina betyg från 1986, från 4-årigt tekniskt gymnasium, har jag koder: Sv (Åk 3) 6560S0 resp. Sv (Åk 3) 6560L0, Eng (Åk 2) 603000 Räcker min särskilda behörighet för att ansöka?

    • Ludmila :

      Vilka betyg fick du i de kurserna som koderna gäller?

    • : Sv (Åk 3) 6560S0 = betyg 3; Sv (Åk 3) 6560L0 = betyg 4, Eng (Åk 2) 603000 = betyg 4
    • SYV-besökare : Jag är ganska säker på att du uppfyller, förmellt sett, behörighetskraven. Men i engelska (de facto) om betyget är 34 år gammalt, har du aktuella kunskaper i engelska? Eftersom utbildning uppger att de kräver Engelska 6 vilket är andra gymnasiekurs i eng, godkänt betyg i, då krävs det kanske både för att klara utbildningen och för att sedan kunna få jobb och klara jobbet, ganska goda kunskaper i engelska.
    • : Ok, tack. Kan man komplettera med att bifoga betyg från tjänst där jag har har arbetat som systemadministratör i företagets dokumenthanteringssystem och support och varit företagets kontaktperson mot England, i många år?
    • Anna : Det tycker jag absolut att du ska göra, alltså bifoga det intyget till din ansökan till en yh-utbildning! och Lycka till med din ansökan!
    • : Tack så mycket för alla svar. Då ska jag absolut bifoga arbetsbetyg till YH ansökan. Mvh. Marie-Louise:)
    • Anna : Bra. Gör så. Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går. FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    • :

      Tack, det ska jag göra :)

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskola kan ta in obehöriga också. Så, jag vill råda dig att söka, oavsett om du kommer bedömas som behörig eller inte.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan, jag håller med Annas svar. Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga. Yrkeshögskola tar också in på den så kallade sammantagen bedömning, med det menas kombination av betygen, arbetslivserfarenhet, motivation, tester och intervjuer som ev genomförs i samband med antagning. På det sättet skiljer sig yrkeshögskola från högskola-universitet.

    Vidare tänker jag så här: betygen från 1986 är 34 år gamla. Man kan på så lång tid både glömma mycket eller, tvärtom, lära sig väldigt mycket mer inom de ämnena. Vad gäller svenska, om du har svenska som modersmål eller har i många år bott i Sverige och kommunicerat på svenska, då borde inte svenska 2 kursen (att det finns eller inte finns godkänt betyg) anses som ett problem. Däremot engelska kan man fundera lite mer på. Men återigen ett betyg i språk som är 34 år gammalt, vad kan det egentligen säga? Att du för 34 år sedan hade just "de här" kunskaperna i engelska, men hur mycket engelska kan du nu? :)

    Vill också påminna om att det går att söka många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och även komma in på många olika yh samtidigt. I så fall väljer man sen vilken eller vilka utbildningar man vill gå och tackar ja till den (eller dem).