Ana
    Hej! Jag vill studiera på Royal Veterinaty College i London och jag undrar på vad behöver jag för att kunna bli accepterad. Jag ska studiera denna året på konvux för att få betyg i curser som jag inte har gjort i gymnasium ( Kemi 1 och 2, Matte 3 och 4 och Fysik 1 och 2).
    Jag har majlat de på universitet och frågat de vad är det jag behöver , vilka kurser och vilka betyg och de svarade inte riktig på alla mina frågor. De sa att jag måste ha slutat gymnasie med " ABB in Biology, Chemistry and a third subject." Vad betyder ABB? Är det Betyg eller nivå. Vad kan den tredje ämne va? Kan det vara Fysik eller nånting som har ingenting med Science att göra till exempel Svenska eller Religion. Måste den tredje ämne bli 1 eller måste det vara högre? De var tydliga med vissa saker till exempel de sa att jag måste få minst C i Matte, Fisik och Engelska C men inte andra. Jag har betyg i Matte 1a och 2a. Vilken Matte 3 ska jag ta, a, b eller c? Om jag tar Matte 3c måste jag byta och få betyg i Matte 1c och 2c också? ursäkta min svenska. Svenska är inte mitt modersmål.
    • Ludmila :

      ABB är betyg för A Levels, och jag tror inte det spelar roll vilket ämne tredje ämnet är.

    • : ABB måste vara i en viss ordning? A i Biology och B i resten eller kan de vara i vilken ordning som helts så lång jag har ABB betyg i dessa 3 ämne? tack
    • Ludmila :

      Vet inte... är inte så insatt, tyvärr. SYV på IB-programmen borde kunna svara, men det ingår inte i deras jobb att svara på frågor från elever som inte är elever på just deras gymnasieskolor... Det är ett stort problem: allmänna (vanliga) studievägledare är inte kunniga på det område; och de som är det - "sitter" på IB-gymnasieskolorna >> och endast "tar hand" om sina elever. Ett kreativt tips: hitta en elev som går på IB-programmet och be honom/henne ta dina frågor (som "sina frågor") till SYV på sin skola.

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ana,
    de som vet bäst om vad du behöver ha för behörighet och allt runt om - för att komma in på Royal Veterinaty College i London är just personal som jobbar på den skolan.
    Jag tycker du bör kontakta dem igen och ställa de frågorna som du ställer här.
    För övrigt, kan jag skicka några länkar till bra hemsidor om studier i England. Jag ska också höra mig för - och om jag för några svar på dina frågor, hör vi av oss ... men räkna med att du måste själv ta reda på vad som gäller för dig. Detta pga det finns tyvärr inte i Sverige idag allmän kunskap bland studievägledare om studier utomlands. Förklaringen är att det finns så många olika länder med olika regler - och en svensk vägledare kan inte hålla sig á jour om alla de olika länder, tyvärr... jag beklagar detta, men vet inte riktigt hur det kan avhjälpas.
    Länktips:
    Sweisa.se/studera-i-storbritannien
    Aspire-igen.com/info4migrants
    Euroguidance.eu/united-kingdom
    Studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien.

    • : tack
    • Ludmila : Sök med de betyg du har. Du kan inte få mer än "nej". Försök få så höga betyg du kan i så många "passande kurser" som du kan och sök! och Lycka till!
    SYV-besökare SYV

    Hej Ana,
    Svaret du fått från skolan i London är relaterat till hur gymnasiet fungerar i Storbritannien där en universitetsförberedande gymnasieutbildning består av att man ska läsa 3 stycken A-levels – alltså 3 ämnen med fördjupade studier (som motsvarar ungefär en svensk gymnasiekurs Kemi 2 när det gäller kemi t exempel).
    Utbildningen kräver alltså att 2 av dessa 3 ämnen är Biology och Chemistry och att man fått högsta betyg (A) i ett av dem och näst högsta (B) i de andra två. Det är inte specificerat vilket ämne man måste ha A i men jag gissar på att de inte skulle ta in en elev som har B i både Chemistry och Biology och ett A i t ex ett språk.

    Antagning till utbildningar med hög konkurrens i UK sker inte enbart utifrån betyg eftersom de alltid har många sökande med högsta betyg, man måste i regel också skriva Personal Statement, få rekommendationer från lärare som undervisat en och ibland även gå igenom intervjuer. Det görs inte alls som i Sverige med automatisk poängräkning (Meritvärde) utan varje Universitet har ett Admissions Office som bedömer ansökningar och fattar beslut. På sätt och vis som vi tänker oss ett anställningsförfarande när man söker jobb i Sverige.
    Hoppas detta svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag vill tipsa om information på ucas.com.

    Och du kan också skicka dina frågor till [email protected]

    Hej igen,

    vi har idag fått följande svar, från en sakkunnig, var god läs nedan:

    I England läser man 3-4 ämnen i high school i England, på "A-levels". ABB betyder att man måste ha minst A i ett av dem minst B i två andra. Dock är systemet mycket mer uppdelat (e.g.  biologi 1 och 2 etc.) så det går därför inte att överföra betygen direkt från vårt betyg system. Det som är avgörande för undergraduate är brukar vara det fullständiga slutbetyget från gymnasiet e.g. på UCL så behöver du få B i åtminstone 1000 poäng värt av kurser.  Men man kan också komma in om man får C i 1000 poäng värt av kurser men B i relevant kurser (så som Biology och Kemi). Här >> är en länk till en sida som går igenom specifikt vad som gäller för Sverige, men det varierar från skola till skola exakt vad kraven är.

    Översättningar av svenska betyg till engelska kan variera från en skola till en annan.
    Det absolut säkraste vore därför att kontakta skolan i fråga för att vara helt säker på att det blir rätt.