Maja
    Hej!
    Jag vill efter avslutad utbildning kunna jobba som skattejurist/fastighetsjurist samt sedan starta eget i form av en juristbyrå där jag hjälper andra med frågor rörande skatterätt och fastighetsrätt.

    Utifrån ovan har jag några frågor.
    Fråga1. vilken av utbildningarna krävs för att jag ska kunna göra detta?
    Är det 1. juristprogrammet på Uppsala universitet. 270 hp Juristexamen. Eller är det:
    2. Rättsvetenskapligt program med inriktning skatterätt och fastighetsrätt på Högskolan Gävle. 180 hp kandidatexamen i rättsvetenskap med dessa inriktningar.

    Fråga 2. Som jag förstått det får jag kalla mig jurist efter avlagd kandidatexameni rättsvetenskap (utbildningen i Gävle). Stämmer detta?

    Fråga 3. Jag vill alltså veta om utbildningen i Gävle på 180 hp är tillräcklig för det jag vill jobba med? Eller om det krävs hela juristutbildningen för detta?

    Fråga 4. Om utbildningen i Gävle inte är tillräcklig, vad kan man då jobba med efter denna utbildning om inte som jurist inom aktuella området? Kan jag öppna eget företag och hjälpa andra med dessa juridiska frågor ändå även om jag inte kan kalla mig jurist?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hejsan!

    det finns fler utbildningar liknande den i Gävle, t.ex jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/fil-kand-i-r%C3%A4ttsvetenskap/filosofie-kandidat och jag undrar om du har pratat med studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningarna ges?
    Saken är den att en allmän studievägledare är inte expert på juridiska titlar och exakt vilken typ av jobb man kan få inom juridik med olika typer av juridisk utbildning (i andra fall än om man får juristexamen genom juristprogrammet - för då är det mer "raka rör" och ganska lätt att förstå sig på, men inte annars...).
    Allmänt om att öppna eget: som egenföretagare kan man anställa personer med rätt kompetens, och inte själv behöver alltid ha den kompetensen själv. Som enmansföretagare där man också själv utför jobbet, så är det mer "konsult"-verksamhet, alltså man som konsult hyr ut sin tid till kunder (tar uppdrag) och om kunderna vill köpa din tid beror på...