Whitney
    Jag går första året på gymnasiet och jag läser VO programmet men om 3 år går jag ut och jag planerar att plugga vidare (Jag skulle vilja läsa Psykologi) så det jag undrar är om jag skulle välja att läsa modersmål skulle jag få högre merit poäng och därav större chans att komma in på ett visst universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Whitney!

    Om du vill bli Psykolog då är det Psykologiprogrammet på högskola/universitet som du bör läsa. Du kan på den här sidan se vilken särskild behörighet som krävs till ett antal olika högskoleutbildningar, bl a till Psykolog: och det är godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b.

    Som du kan se i programplanen för Vård- och omsorgsprogrammet läser man två mindre kurser i Samhällskunskap som obligatoriska, men som tillsammans bildar Samhällskunskap 1b kurs, dvs om du får godkänt betyg i Samhällskunskap 1a2 och 1a1 - i båda... då har du motsvarande Samhällskunskap 1b.

    Däremot matte behöver man läsa extra - du behöver läsa Matematik 2a, som på VO får läsas som programfördjupande.

    För att bli behörig till att direkt efter gymnasiets VO programmet,  söka till högskola/universitet till Psykologprogrammet, behöver du uppnå följande:

    Examensbevis med godkända betyg i bl a Matematik 2a, Samhällskunskap 1a2 och 1a1 och i Svenska 2 och 3 samt i Engelska 6.

    De kurser som du behöver lägga till (dvs som inte per automatik ingår i VO) är: Matte 2a, Svenska 3 och Engelska 6.

    Lycka till!

    Julia Syv

    Du frågar också om det hjälper att läsa Modersmål.

    Och det är inte så lätt att svara på den frågan! Modersmål ger inte några meritpoäng, men om du kan få A-betyg i två kurser modersmål (t.ex. Modersmål 1 och 2) - och ha dem som kurser inom Individuellt val, då har du höga betyg i 200 poäng. (till skillnad om du läste andra kuser, och fick lägre betyg i dem).

    Det är dock fördelaktigare för dig att läsa Moderna språk 3 och 4 för att du får meritpoäng i så fall, om du får godkända betyg och även E betyg skulle ge dig höjning av ditt meritvärde. Högre betyg skulle ge ännu mer höjning. Jag vet inte vilket modersmål du har - men om vi säger "kinesiska" bara som exemepel.

    Om du vår godkända betyg i Moderna språk (kinesiska) 3 och 4 - är det fördelaktigare för dig än att ha betyg i Modersmål (kinesiska). Fråga på din skola om det finns en lärare som är behörig att undervisa i ditt modersmål som Modernt språk.

    Om du vill, kan du visa mitt svar till Studie- och yrkesvägledare på din skola och be om hjälp och råd. Vi hoppas din skola har möjlighet att ordna så att du kan läsa ditt modersmål som modernt språk (det är olika kursplaner för de ämnena och olika lärarbehörighet som krävs för att kunna sätta betyg).