Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du i ditt examensbevis har betyget i matte 1b kan du skaffa dig betyget i matte 1a och det nya betydet i matte 1a om betyget är Högre, kommer räknas in i ditt snittbetyg och med det också i ditt meritvärde. Matte 1a/1b och även 1c är 100p.kurs (varje mattekurs på gymnasial nivå är på 100poäng = 100 undervisningstimmar eller 200 timmar studieinsats, totalt) och höjning från E till C (alltså i "två snäpp") kommer ge dig höjning av ditt meritvärde på cirka + 0.2.
    Gör prövning i matematik 1a är mitt råd. Det är något lättare att få högre betyg i matte-spår a, än i spåren b och c inom matte.

    Studie- och yrkesvägledare