Jag vill till hösten plugga ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolor och har därför funderat på lite olika ämneskombinationer. Jag är intresserad av både engelska och svenska, men har hört att den ämneskombinationen innebär hög arbetsbelastning. Är detta sant och isf varför är denna ämneskombination tyngre än någon annan? Förutom svenska och engelska tycker jag även att samhällskunskap och religionskunskap verkar som intressanta ämnen. Därför undrar jag även hur arbetsmarknaden ser ut för olika ämneskombinationer som innehåller några av ovanstående ämnen? Vilken är den mest lovande ur den synpunkten?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Högre arbetsbelastning som gymnasielärare i engelska och svenska?
1 Svar
Hej Josefin,
du bör samråda med många olika personer och sedan är det Du som Bestämmer!
Det kan vara rätt olika för olika lärare. Någon tycker säkert att 2 språk är "jobbigt" att kombinera. Det kan kännas enformigt, kanske.
Det kan också vara jobbigt att prata ett språk som inte är ditt modersmål - när du kanske får elever som har engelska som modersmål eller av någon anledning kan "bättre engelska" än du, som är lärare (exempelvis om eleven borde under lång tid i ett engelsktspråkigt land).
Andra lärare kan tycka att det är bättre att "inte vara för splittrad" och att 2 olika språk är OK; de vill inte ha "variation" i form av olika undervisningsmetoder: i språk undervisar man ju inte på exakt samma sätt som i andra ämnen.
*******
Angående möjlighet att få jobb - så är alla fyra ämnen som du nämner, obligatoriska på nationella program på gymnasiet. Mest läses det Svenska (på högskoleförberedande program är det 3 kurser som är obligatoriska). Lärare i Svenska undervisar ofta även i Svenska som andraspråk (även om hen inte är behörig just som SAS-lärare), på så sätt skapas det viss "variation" även inom det ämnet.
Personligen skulle jag välja läsa Ämneslärarprogrammet Svenska och Samhällskunskap; men frågar du 100 andra personer, kan du få 100 olika svar... för man kan tänka väldigt olika kring det.
Jag tänker t.ex att "religionskunskap" ingår liksom inom "samhällskunskap"; och att en svensklärare blir också SAS-lärare, det facto (allt som oftast); med examen som lärare i Svenska kan man även undervisa i SFI, svenska för invandrare >>, om behovet skulle finnas.
Om det blir lättare eller svårare att få jobb med olika ämneskombinationer, är extremt svårt att säga. Rektorer vill ersätta de lärare som "försvinner", ex. som går i pension eller blir föräldralediga - och vilka kombinationer de har, som blir om fem år föräldralediga - är omöjligt att veta.
Är man flexibel och kan tänka sig undervisa på högstadiet och/eller i ämnen, där man inte är behörig - lär man inte, som lärare, bli arbetslös! Det är i alla fall så prognoser ser ut idag, inför framtiden!
Vänligen och med förhoppning på att mitt svar blir på något sätt till hjälp!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'IM: programinriktat val' (6 st.)
-
Kan man gå ut gymnasiet med F i matte?
Hej! Lite bakgrund: jag har haft svårt med matte sedan 2:an i grundskolan och liksom typ hela mitt liv. Det tog tills ett år på introduktionsprogrammet där jag äntligen kunde gångertabellen och fattade. Jag har kanske dyskalkyli men det har inte gjort en utredning ännu. Och jag har haft F i...
Hej,svar på din fråga beror på vad man menar med "gå ut gymnasiet". Examensbeviset kan man inte få utan godkänt betyg i matematik 1. Matematik 2 och 3 kan ingå i... Läs hela svaret -
Kan man byta till ett program man var obehörig till?
Hej! Jag har precis börjat Vård och omsorg. Men jag har alltid velat att gå Ekonomi. Jag blev då obehörig för att jag hade F i ett SO ämne. Detta hände på för jag hade missat att göra ett prov för att jag inte hade kunnat vara...
Hej,reglerna säger att obehöriga elever får ej tas in på gymnasiet, får ej bli antagna, alltså. Så, även om det skulle finnas ledig plats på... Läs hela svaret -
Komma in på gymnasiet med F i matte?
Min dotter har preliminärt kommit in på Estetiska programmet. Idag fick hon F varning i matte, hur funkar det då? Kommer man inte in om man får f eller?
Hej,med F i matte från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan blir eleven obehörig till samtliga nationella gymnasieprogram. Eleven blir behörig till IM-programmen: Yrkesintroduktion och... Läs hela svaret -
Vad gäller för att gå ett introduktionsprogram?
Hej, Vad innebär det att man ska vara obehörig för att få gå introduktionsprogram? Kan man gå det om man har t.ex E i betyg? Finns det andra sätta att läsa in ämnen i nian? Tack på förhand!
Hej Greta,obehörig till "gymnasiet" som man brukar säga (fast man menar egentligen "obehörig till nationella program på gymnasiet") är en elev som inte har... Läs hela svaret -
Vad är kriterierna för IMV riktat mot högskoleförberedande program?
Hej! Generellt sätt är regeln att en elev som inte är behörig till ett nationellt program är behörig till IM. Jag undrar dock om en elev som är behörig till ett yrkesprogram men inte ett högskoleförberedande program, kan ex. söka IMV- samhällsvetenskapliga programmet? Eleven befinner sig i ett...
Hej Louise!Tanken med IMV är att eleverna ska snarast möjligt kunna antas till det nationella programmet. Om det fattas så pass mycket inför behörighet till SA... Läs hela svaret -
vad gör man om man har f i matte?
vad händer om man har svårt med matte eller alltså att man har ett F i matte i årskus 9 och vill söka till ett gymnasium?
Hejsan,tyvärr blir man inte behörig till gymnasiets nationella program med F i matematik från vårterminen i årskurs 9. Det krävs att man har E eller högre betyg i sitt slutbetyg... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga