Elev2006
    Hej!

    Lite bakgrund: jag har haft svårt med matte sedan 2:an i grundskolan och liksom typ hela mitt liv. Det tog tills ett år på introduktionsprogrammet där jag äntligen kunde gångertabellen och fattade. Jag har kanske dyskalkyli men det har inte gjort en utredning ännu. Och jag har haft F i matte i hela min skolgång

    Min fråga är att kan jag gå ut gymnasiet med F i matte eller inte? För den linjen jag går (bageri), första år elever behöver bara ha mattelektioner i 1:an men inte i 2:an eller 3:an. Det var antagning förra året men jag kom inte in, så jag gick ett år på IM och kom in detta året på grund av att en plats var ledig och jag tog den.

    Min matte lärare sa att man inte kan gå ut gymnaiset utan ett godkänt betyg i matte.

    Vad ska jag göra eller sånt? Jag har redan en stödlektion i matte en gång i veckan och sen vanliga mattelektioner, och istället för matte 1, så har jag 9:ans.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    svar på din fråga beror på vad man menar med "gå ut gymnasiet".
    Examensbeviset kan man inte få utan godkänt betyg i matematik 1. Matematik 2 och 3 kan ingå i examensbevis med betygen F, men på ett yrkesprogram så ingår endast matte 1a som obligatorisk kurs.
    För att bli antagen till det nationella programmet RL eller ett annat gymnasieprogram (nationellt program) måste du först få godkänt betyg i matematik från "nian".
    Om du läser alla år på gymnasiet men inte uppnår godkänt betyg i matte från "nian" (årskurs 9 på grundskolenivå) då går du ut ett IM:introduktionsprogrammet där man inte få ut examensbevis, över huvudet taget.
    Jag gissar på att du går nu IMV, programinriktat val "mot"det nationella programmet RL. Om du inte får godkänt betyg i första gymnasiekurs Matematik 1a (men först måste du få godkänt betyg i "nians matte") då går du ut gymnasiet utan examensbevis. Jobb kan du få utan examensbeviset.
    Det du, däremot, kommer få svårt med är att komma in på någon eftergymnasial utbildning i så fall. Men eftersom Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga, så är det inte uteslutet att du i framtiden skulle kunna komma in på någon yrkeshögskoleutbildning, även om du inte får godkänt betyg varken sig i matematik 1a eller matematik från grundskolan.
    Men jag råder dig så klart göra ditt bästa och försöka lära dig så mycket som möjligt i alla ämnen och kurser du läser och få så höga betyg du bara kan!
    Eftersom du haft mattesvårigheter under lång tid så är det möjligt att du har någon form av dyskalkyli. Jag tycker du och dina vårdnadshavare bör insistera på att utredning om dyskalkyli görs. Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, har du rätt till med stöd i dina mattestudier.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som du, förhoppningsvis, skulle kunna komma in, efter gymnasiet (om du vill läsa mer efter gymnasiet). Annars så kan du få jobb efter gymnasiet och kanske inte behöver läsa mer, över huvudet taget när du har avslutat dina studier på gymnasiet.
    Exempel på YH-utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/management-inom-hotell-och-besoksnaringen-distans
    yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/arctic-hospitality-leader
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/koordinator-inom-besoeksnaeringen
    yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/management-inom-hotell-och-besoksnaring
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/bagare-och-konditor

    Studie- och yrkesvägledare