Tove
    Hej!
    Jag har kollat runt lite men inte hittat några bra svar på min fråga om högskolebehörighet.
    Jag tror jag vill läsa teknisk linje på gymnasiet. Vad har jag för högskolebehörighet då?

    Är nästan säker på att jag vill bli arkitekt. Kommer jag in på en fem årig högskoleutbildning (arkitektur) om jag har den tekniska gymnasieutbildningen med godkänt i allt?

    Och om jag skulle ändra mig, vilka andra högskoleutbildningar har jag då behörighet till? Skulle jag t.ex. kunna läsa till hälsovetare/dietist eller läkare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp, det går bra att gå Teknikprogrammet för att sedan söka till en arkitektutbildning - du får med dig alla behörighetskurser. Läkarutbildningen kräver dock mer kemi och biologi - så det kan du behöva komplettera inom din gymnasietid eller efter gymnasiet. Dietist kräver att du läser Biologi 1 - den kanske du kan hinna med att läsa på Teknikprogrammet om din skola erbjuder den kursen inom de valbara paketen.

    Det enklaste sättet att ta reda på vad du blir behörig till utifrån Teknikprogrammet är att gå in på de högskoleutbildningar som du är intresserad av ( du kan leta upp dom här t.ex http://www.studentum.se/) och stämma av med Teknikprogrammet vilka kurser som krävs. /Lena, Syv