Elsa
    Hej! Jag tog studenten i somras, jag läste samhällskunskap med beteendeinriktning. Nu har jag jobbat men börjar fundera på att plugga vidare. Ett stort intresse jag har är hundar och därför funderar jag på om jag skulle kunna plugga till något inom kategorin hund. Jag tror inte jag har tillräckligt bra betyg för att komma in på veterinärutbildningen. Jag vill heller helst inte gå någon utbildning som kostar pengar, vill alltså helst läsa något på universitet eller högskola.

    Dessutom hade det varit bra om det fanns något som inte bara är en enstaka kurs, utan som man får något med stora jobbmöjligheter till efteråt. (Ex inte bara kursinstruktör som man sedan ägnar sig åt på fritiden, kvällar och helger)

    Det kanske är väldigt precist men därför behöver jag hjälp att få lite klarhet på detta. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    titta gärna på Hundyrken men även på ett antal andra yrken som
    Djursjukskötare
    Djurfysioterapeut
    Pet groomer,
    Till "hundyrken" hör t.ex:

    följande yrken

    Agilitylärare

    Djurtränare

    Dogwalker

    Hundbeteendevetare

    Hundcoach

    Hunddagisföretagare

    Hundfriskvårdare

    Hundförare

    Hundförare i Försvarsmakten

    Hundförare/väktare

    Hundpsykolog

    Hundspannsguide

    Kennelägare

    Läshundförare

    Medical detection utvecklare

    Sprängämneshundförare

    Vilken utbildning man behöver skaffa sig beror på vilket yrke man väljer att satsa på. Läs gärna om alla de yrken jag nämner ovan + även om fler yrken. På www.framtid.se ser du över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Givetvis handlar alla yrken inte om hundar eller ens om "djur", men många gör det. Och det kan också hända att du kanske fastnar för ett yrke som inte har med hundar att göra.
    Du är välkommen att ställa fler frågor om specifika yrken, om du känner att det fattas information i beskrivningen av yrket.