Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!
    Att man har flera tidigare anställningar i CV´n är klart bättre än inga.
    Dock finns det inte någon garanti på att få jobb, tyvärr.

    Sök jobb där du sommarjobbade, be anställda där ge dig tips och rekommendationer till andra arbetsgivare. Sök både via www.ams.se - Platsbanken, och via dina personliga kontakter.
    Be dina föräldrar och vänner/bekanta om tips, råd och rekommendationer.

    Det finns exempel när f d elever på Frisörutbildningen jobbar som Personliga assistenter
    och f d elever på Estetiska programmet jobbar inom Hemtjänsten (vårdbiträde).

    Att man får jobb är en kombination av skicklighet (att man är duktig) och tur (att det finns en ledig plats).

    Det som underlättar att man får jobb är
    1. gymnasiekompetens
    2. personliga kontakter
    3. körkort
    4. bra CV med kontaktuppgifter till tidigare arbetsgivare som kommer att ge dig varma rekommendationer
    5. yrkesutbildning
    6. personlighet (att man är positiv, flexibel och tillför även trivsel på arbetsplatsen - inte bara gör sina arbetsuppgifter).

    Tips och råd:
    skriv in dig på Arbetsförmedlingen dagen efter du tar studenten,
    sök extrajobb medan du går på gymnasiet,
    fundera på om du vill starta eget litet företag (bli din egen arbetsgivare http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/ ).

    Hälsningar
    Mikael SYV