Joanna
    Hej!
    Jag ska som så många andra skriva högskoleprovet. Men det är några saker jag inte förstår, jag har kompletterat betyg från gymnasiet (komvux). Så, om jag skrivit högskoleprovet, hamnar jag fortfarande i en särskild urvalsgrupp när jag söker till universitet? Eller hamnar jag i högskoleprovets urvalsgrupp? Spelar mina betyg roll (att jag läst komvux) när jag söker med högskoleprovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Joanna!

    Det är jättebra att du ska skriva högskoleprovet. Det ger dig en extra chans att komma in på högskola.

    Jag ska förklara kort men du kan läsa mer den här sidan och höra av dig igen om ngt är oklart.

    Alla som gör HP prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Det är separat från Betygsgrupper. Att du gör HP påverkar inte din behörighet eller i vilka betygsgrupper du prövas.

    Bästa hälsningar & lycka till med högskoleprovet och din ansökan till högskolan!

    ANNA