Emmy.023.567.

    Hej! Har alltid haft väldigt svårt för matte och läser nu matte 3b men vill lite som ”back up” veta vilka program som inte kräver mer än matte 2a? Jag har kollat igenom flera olika program men ser enbart att det står ”grundläggande behörighet” men inte vad den är för något? Så tycker det är väldigt otydligt med vilka program som kräver vad. Så vilka utbildningar kräver ej matte 3b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i grundläggande behörighet ingår endast matematik 1. Så, om det står endast "grundläggande behörighet" så krävs inte mer matte än matematik 1a, eller 1b eller 1c med godkänt betyg. Har du godkänt betyg i matematik 2a och söker till högskole-univeristetsutbildningen, i Sverige, som endast kräver grundläggande behörighet, kommer du få + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2. Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare