Sören

    Hej, gått ut gymnasiet (natur/samhäll) för ett par år sedan, med mediokra betyg, utom engelska och gymnastik, där jag har ett B. Jobbat ett år på ett bemanningsföretag. Dags att utbilda mig till "något", där det finns hyfsade jobbmöjligheter, dock inte lärare. Är ungdomsledare i en friidrotts-klubb. Är intresserad av språk, kulturer i olika länder, och samhällsfrågor. Anses vara kreativ, och att kunna tänka utanför ramen, vara "smart". Förslag på yrkesområden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sören,
    känner du till sajten www.framtid.se ? där finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar.
    Du är jättevälkommen att kika på många olika yrken. Utifrån de några få rader som finns i din fråga är det i princip omöjligt att veta vilka yrken som skulle passa dig.

    Ännu ett förslag jag har är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för vägledningssamtal. Ni får då tillsammans undersöka olika möjligheter för dig inom studie- och yrkesval.

    ang.jobb/anställningsmöjligheter
    Det är i princip ingen som kan ge ngn garanti på att du får jobb, oavsett vilket yrke du utbildar dig inom. Detta pga det i Sverige ej finns ngn Jobbgaranti. ang. "hufsade möjligheter" så finns det prognoser som Arbetsförmedlingen gör, och även andra gör... som t.ex fackföreningar, branschorganisationer, sakkunniga o s v - men vem vet att de prognoser kommer att så rätt? :(
    Studieform jag jag dock absolut kan rekommendera är YRKESHÖGSKOLA. Den har många fördelar. En yh-utbildning får starta endast om det finns prognos på att alla får jobb efter avslutad utbildning. Yh-utb är kortare än högskoleutbildningar och mer praktiska samt mycket orienterade mot arbetsmarknadens behov och förutsättningar; de innehåller ofta rätt så mycket praktik - och man får ofta jobb på sin praktikplats eller via den.

    Kika gärna på följande yh-utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ip-grafisk-produktion-och-form
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas
    campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    frans-schartaus-handelsinstitut/produktionsledare-for-spelfilm-och-tv-drama
    yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    xenter-botkyrka/vfx-artist-xenter-tumba
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm
    utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm