Elsamedfrågor

    Hej jag vill höja mig i fyra kurser från gymnasiet. 1. Fysik 1a D-C = + 0,15 2. Matte 2c D-B = + 0,2 3. Eng 7 D-A = + 0,3 4. Spanska 4 E-A = + 0,4 Måste jag göra prövning elr kan jag läsa upp/om kurserna på komvux (arena utbildning i västerås). Vilket skulle ta 20 veckor. Antar det, men måste kolla

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    fysik1a är en 150p.kurs och läses på heltid på 7.5 veckor; de resterande tre kurser som du nämner i din fråga är alla 100p/kurs, alltså är det sammanlagt 450poäng du vill "läsa upp". Läser man de kurserna på heltid tar det 22.5 veckor att genomföra studier (på heltid).
    Komvux får inte bereda plats på kurserna i vilka man redan har godkända betyg; detta för att du redan har "de kunskaper som kursen avser att ge" och komvux får ta in på kurserna där hen som söker läsa saknar de kunskaperna som kursen avser att ge. Har man godkänt betyg då kan man innehåll i kursen till godkänt nivå... typ, så.
    Det är inte förbjudet att göra ansökan om att läsa kurserna på komvux men komvux får inte ta in dig om du redan har godkänt betyg... Då återstår det prövningar... De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Du får gärna kika på en förklarande sammanfattning om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare