Amy

    Hej! Jag har gått i frisörlinjen i 1.5 år och har under 2an bytt till ett individuellt anpassat program med examen i samhällsprogrammet. Jag funderar på om det går att läsa upp de betygen jag fick i frisörkurserna 1+2 eftersom att det är mina lägsta betyg som drar ner mitt snitt (fick då C och D, i andra kurser har jag A och B). Jag har lite svårt att hitta om det går att ändra det betyget efter gymnasiet vilket oroar mig eftersom att de betygen minskar mina chanser att komma in på den linjen jag önskar. Tack för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amy, om du får ut examensbevis i slutet av årskurs 3 på gymnasiet, blir du behörig till högskola och då blir du lågtprioriterad på komvux, alltså blir svårt (kanske omöjligt) att komma in på komvux men du borde kunna hitta var du kan göra prövningar.
    När du inte längre är gymnasieelev, får du göra prövningar i hela Sverige.  -- till prövningar förbereder du dig genom självstudier. Det kan inte garanteras att du kommer hitta var du kan göra prövningar eller om du kommer få högre betyg på prövningen än du redan har. Det som dock är bra att i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget; på så sätt kan du inte sänka dina betyg /om du skulle få lägre betyg vid omläsning eller vid prövningar/.
    Om du får studiebevis, inte uppnår kraven för examensbevis, kan du göra en ny planering med SYV på komvux - mot examensbevis från komvux. Och i så fall behöver inte frisörkurserna ingå i ditt examensbevis från komvux. Du förlorar dock betyget i kursen Idrott och hälsa 1 i så fall. Du kommer inte heller kunna komma in på en högskoleutbildning till hösten efter studenten, för att det kommer ta tid att läsa mot examensbevis på komvux.