Sabina

    Hej Jag har 16.88 i merit och skulle vilja höja det till 18.00. Hur kan jag göra? Jag har redan maximalt med meritpoäng (2.5). Hur många kurser behöver jag höja och hur lång tid är det rimligt att göra det på.

    • Julia : Gör även högskoleprovet så många gånger du kan! Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Sabina!
    Att få en så pass stor höjning av meritvärde på endast en termin blir svårt. Om du höjer betyget från E till A i en 100poängskurs, t.ex i svenska 1, 2 eller 3, eller i en av språk- eller mattekurser som alla är 100poängskurser, då blir höjningen + cirka 0.4.
    Om du höjer i ett steg, t.ex från B till A eller från D till C då behöver du höja i 12 stycken 100poängskurser, för att komma över 18.00 i meritvärde från det meritvärde du har idag. Jag säger inte att det är omöjligt. Se om du hittar möjlighet att anmäla dig till prövningar; anmäl dig helst till prövningar i alla kurser där du har lägre betyg än A i ditt examensbevis (förutom Gymnasiearbete där E-betyget är högsta möjliga men det räknas ju inte heller in). Får du samma eller lägre betyg på prövningen än du redan har, förändras inget för dig. Har man flera betyg i samma kurs, är det Högre betyg som gäller. Får du högre betyg än du redan har, jättebra i så fall! då kommer de högre betygen räknas in i BII, kompletteringsgruppen (vid ansökan till högskola-universitet).
    Att sikta på just 18.00 är kanske lite "farligt" för att antagningsgränser ändras och nästa gång så kanske högre meritvärde krävs, därför bör man sikta på så högt meritvärde som möjligt.
    Om du i ditt examensbevis har matte b- eller c-spår, och inte har A-betygen i alla mattekurser, kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och då kommer högre betyg räknas in, alltså även om du i ditt exam.bevis har matte1c, 2c och 3c så kommer antagning.se räkna in högre betyg i matte 1a (i stället för matte 1c eller 1b), i matte 2a (i stället för matte 2c, eller 2b) och i matte 3b i stället för 3c.

    Svårigheterna består i att
    - det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar;
    - att man gör en prövning betyder inte per automatik att man får högre betyg än man redan har;
    - till prövningar förbereder man sig genom självstudier och under tiden inte har rätt till studiestöd (studiehjälpen eller studiemedel) + det finns kostnader i samband med prövningar (prövningsavgift + resor till-från prövningsstället).

    • : Kan man byta ut kurser? Dvs en 100 poängs kurs mot en annan med samma poäng? Exempelvis media mot sociologi?
    • Julia : I examensbeviset får ingenting ändras. Man kan inte byta ut kurser från examensbevis.
    • : Okej. Hur många merit avser en höjning från D till A?
    • Anna : De flesta gymnasiekurser är på 100 poäng. Höjning i en större kurs medför större höjning av jämförelsetalet. I en 100poängskurs: om man höjer från D till A blir höjning på cirka + 0.3 och skulle man höja i en 150poängskurs (t.ex Fysik1a) då blir det cirka + 0.45. I små kurser á 50poäng, t.ex Religion1, blir höjningen på cirka + 0.15.
    Läs alla kommentarer