Beatrice
    Hej!
    Jag planerar på att söka in till SLU i höst och har lite funderingar angående meritvärden. Jag har fullt betyg från gymnasiet med undantag från ett F i dans som var en IV kurs.
    Jag håller på och läsa till ett par kurser på komvux nu för att få behörighet till utvildningen jag vill gå.
    Min fråga är, är det möjligt att höja sitt meritvärde genom att läsa fler kurser eller är det bättre att göra prövningar och höja de betyg jag redan har?
    Det är främst matte och natur ämnen som det gäller.
    Som jag har förstått är det högst meritvärde som gäller vid urvalet till utbildningen?
    • : Det är nästan alltid bättre att höja betyg i de kurser som man redan sedan innan har betyg i. Med undantag av MERITKURSER för vilka man kan få meritpoäng. Om man inte har "max i merit" kan man läsa de kurser som ger merit, nya kurser. I alla andra fall är det bättre att höja betyg i de kurser som man redan "har".

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Beatrice,

    är du redan nu BEHÖRIG, dvs har alla kurser med Godkända betyg som krävs för just "din utbildning"?

    En annan fråga som jag har: har du några meritpoäng? I så fall hur många? Max antal Meritpoäng är 2.5 och om du inte har max i merit nu, så kan du genom att läsa vissa kurser få upp antal meritpoäng.

    En mycket viktigt fråga - har du SLUTBETYG eller har du EXAMENSBEVIS?