Helen

    Hej! Jag fick F i två kurser som inte var obligatoriska och de finns nu tyvärr med i mina slutbetyg. Jag undrar om dessa F fortfarande kommer påverka mitt meritvärde om jag läser 2 andra kurser än dessa på komvux? Eller borde jag läsa dessa kurser igen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helen,

    om du har F betygen i ditt https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen">Examensbevis, behöver du få högre betyg i samma kurser (för matte gäller det "på samma nivå", t.ex om en elev har F i matte 3c, kan hen få högre betyg i matte 3b och det högre betyget kommer ersätta det lägre betyget). Annars är det i samma kurser som du måste få högre betyg.
    I fall du fick ut Studiebevis, kan du göra planering på komvux - mot examensbevis.
    Ännu en möjlig väg att gå är att prata med SYV på komvux om möjlighet att läsa mot ett Yrkesexamensbevis - alltså examen från ett yrkesprogram, t.ex läsa mot yrken som Undersköterska, Elektriker, Bussförare eller dylikt.

    Om du har examensbevis och inte vill eller kan läsa mot ett nytt examensbevis t.ex pga det kommer ta lång tid eller komvux i din kommun svarar att det är väldigt liten chans för dig att bli antagen - då är det rådet jag vill ge att du ansöker att på komvux läsa samma kurser som du har F i. Ännu ett alternativ är att söka prövningar, men det är större chans att få högre betyg om man studerar en kurs, än om att man endast gör prövning. Till prövning förbereder man sig på egen hand.

    • :

      Tack för svaret men det går tyvärr inte att öppna länken. Jag har dock en gymnasieexamen det är bara det att jag har F i 2 ämnen, dessa vilka som sagt inte var obligatoriska. Jag minns att syven på min skola sa att jag kunde läsa andra ämnen än dessa på komvux om jag ville men nu förstår jag det som att dessa F kommer vara kvar om jag inte läser samma kurser igen och höjer betygen där.

    • Milla :

      Länken är gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen testa den. :) ANG.EXAMENSBEVIS - inget i dokumentet som heter "Examensbevis" kan ändras. Om du får högre betyg i kurser som ingår i exam.beviset, skickar du examensbevis + de nya betygen och Antagning.se räknar om ditt meritvärde, men F-betygen står fortfarande kvar i exam.beviset. Vad ngn annan sagt till dig kan tyvärr inte jag påverka eller ansvara för. Du kan, om du vill, visa våra svar till andra - bl.a till SYV på din skola. Vi svarar så som vi tolkar reglerna + kontaktar experter i svårare frågor och svarar enligt vad experter tycker. Lycka till!

    • : Jag förstår, tack! Men hur gör jag om en av kurserna jag läste inte finns på komvux, vill jättegärna höja dessa F.
    • Milla : Vilken kurs är det som inte finns på komvux? Prata med SYV på komvux och fråga om komvux skulle godkänna att du läser den kursen på komvux i en annan kommun (det är en fråga om "interkommunal ersättning"). Ett annat alternativ är att du försöker hitta var du kan göra Prövning - du kan leta i hela Sverige.
    Läs alla kommentarer