Lena

    Hej! Jag gick ut gymnasiet nu 2022 med 19.06 i merit. För att komma in på utbildningen jag vill in på behöver jag runt 19,7. Därför undrar jag vad som blir det effektivaste sättet för mig att nå dit. Jag tänkte först pröva kurserna ma1b, ma2b, ma3b, psykologi 1 och franska 3 för att höja mig från c-b till a i betyg. Sen läste jag och har fått för mig att jag istället skulle kunna pröva i matte 1a och 2a, är det sant att om jag får betyget a i matte 1a och matte 2a under prövning, att de ersätter mina betyg i matte 1b och 2b? Eftersom utbildningen jag vill in på kräver ma3 borde det väll funka med ma1a och ma2b? Och har jag rätt att läsa ma1a och ma2a på komvux om jag vill, eftersom jag tidigare inte läst de kurserna? Mvh. Lena

    • Adrian :

      Hej Lena!

      Jag vet inte om du har läst Engleska 7 men tänk på att om du har den här kursen du kan få en extra poäng. Läser du franska 3 då kan du få en extra 0,5. Det skulle räcka för ditt betyg! Det räcker att bara bli godkänd för att få dina extra poäng, fråga en yrkesvägledare.

      Hälsing

    • Milla :

      Tack Adrian för din kommentar! Ja, det stämmer att det finns kurser som ger merit(extra)poängen - läs gärna om det på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och ja, det räcker att få Godkänt (alltså i dagens betygssystem E) för att få meritpoängen men betyget i kursen räknas även in i elevens Jämförelsetal, så höjningen av meritvärdet blir mer eller mindre stor, beroende på hur högt betyg eleven får i en kurs som ger meritpoäng - detta gäller för de som har Examensbevis. För personer med äldre betygsdokument, t.ex de som gick ut gymnasiet 2013 och tidigare och fick ut ett Slutbetyg gäller lite annorlunda regler (även de kan få meritpoäng men där spelar det ingen roll hur högt betyg de får, endast godkänt räcker).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    om du får högre betyg i matte 1a än du har i matte 1b (eller 1c) så kommer det högre betyget räknas in i BII, kompletteringsgruppen. På samma sätt: om du får högre betyg i matte 2a, än du har i matte 2b eller 2c, så kommer det högre betyget räknas in i BII. Så, du får gärna anmäla dig till prövningar i matte 1a och 2a.
    Vad gäller "rätten att läsa kurserna på komvux" så får inte komvux ta in på kurser när personen redan har de kunskaperna som kursen avser att ge. Om du har godkända betyg i matte 2b och 1b, så har du kunskaperna som kurserna matte 2a och 1a avser att ge. Du har rätt att göra ansökan till komvux. Men du kommer troligtvis få svar PLATSBRIST, eller att du inte tillhör målgruppen. Du har ju redan godkända kunskaper i matte på nivå 1 och 2. Att kurserna matte 1a och 1b är inte identiska är sant, men det är "motsvarande kurser" - alltså nästan samma kurs.
    Ingen kan förbjuda dig göra ansökan till komvux om att läsa vilka kurser du vill, men var beredd på att du inte får plats på kurserna. Mitt råd är därför att du försöker hitta var du kan anmäla dig till Prövningar.
    Gör också gärna Högskoleprovet så många ggr du kan!