Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    läs gärna information på antagning.se/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning där det bland annat står följande:

    Liselotte
    • : Okej! Jag har den högsta nivå på alla ämnen. Kemi 2, matte 5, fysik2, biologi 2 och engelska 7. Jag tror det finns ingen högre nivå. Finns nånting som kan jag göra så att få minst 0,5 extra poäng?
    • Anna :

      Matematik Specialisering är på samma nivå som matematik 5. Det finns också en gymnasiekurs som heter fysik 3. Om matte spec kan du se information om - på matteboken.se/lektioner/mattespecialisering och om kurser i fysik på gymnasienivå, inklusive Fysik 3 - på Skolverkets hemsida.

    • Anna :

      Om du menar listan på kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg, så finns matematik specialisering med men inte fysik 3. Ja, du har rätt. Jag vet inte om det har "missats" att nämna den kursen eller om den av någon anledning (medvetet) har uteslutits från listan.
      Vi på FRåGA SYV kommer ställa en fråga om det och återkommer om vi får svar från de sakkunniga.