Yiiiiiiiii

    Hej, Jag har kommit in på politices nationalekonomi och statsvetenskap. Till en början var det något jag ville plugga men jag har börjat få upp intresset för marknadsföring och ekonomi programmet också. Min fråga är då om jag hoppar efter en termin hur påverkas mina möjligheter att söka in till samma program igen? Jag undrar också gällande magister och master examen. Måste det programmet man söker till för master/ magister examen vara samma som kandidat examen? Dvs kan jag exempelvis plugga nationalekonomi och statsvetenskap och sedan ha master/ magister inom marknadsföring?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kommer att söka på samma villkor som "vem som helst" även om redan läst en termin på ett universitetsprogram; du kommer på nytt konkurrera med dina gymnasiala meriter. Om du kommer in kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Men jag vill råda dig även ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Inte säkert det blir beviljat men du förlorar inget på att ansöka. Skulle det bli beviljat har du garanterat plats på programmet som du hoppar av under "viss tid" framöver. I beslutet om studieuppehåll med platsgaranti kommer att stå när du som senast bör börja utnyttja din studieplats.
    Vad gäller magister- och masterprogram, så råder jag dig att titta på hur behörighetskraven beskrivs. T.ex inför det här programmet, masterprogrammet-i-marknadsforing vid UMU beskrivs behörighet på följande sätt: "Kandidatexamen med 75 högskolepoäng i företagsekonomi, varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60hp eller motsvarande varav minst 7,5 högskolepoäng i marknadsföring. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart högskolepoäng inom en inriktning (d.v.s. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15 hp. Samt 7,5 hp grundläggande statistik/matematik eller motsvarande. Därutöver krävs En B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (kravet på svenska gäller om utbildningen ges på svenska)."
    Antagningsgruppen vid det lärosäte dit du kommer söka till utbildning på avancerad nivå (magister- eller masterprogrammet) kan annars göra en individuell bedömning och bedöma en sökande som behörig trots att hen, i formell mening, saknar det som, som regel, krävs för behörighet.
    Det är inte alltid så lätt att planera inför utbildning på avancerad nivå på förhand... Man vet inte exakt vilka program och på vilka lärosäten som kommer att bli sökbara tre år framåt i tiden. Förhoppningsvis kommer något program på något lärosäte acceptera din utbildning på grundnivå som behörighet till utbildningen i marknadsföring på avancerad nivå men sedan gäller ju också att lyckas konkurrera sig in på utbildningsplats. Urvalskriterier vid antagning till magister- och masterprogram brukar vara "totalt antal godkända högskolepoäng". Endast kandidat- eller yrkesexamen á 180 hp med rätt inriktning ger behörighet men sedan konkurrerar behöriga sökande med det totala antalet lästa (godkända) högskolepoäng. Och ibland behöver man ha läsa några terminer till (förutom de 3 åren som kandidatprogrammet går på).
    Du får gärna samråda med studievägledare på de institutioner där du idag hittar utbildningar på avancerad nivå som du är intresserad av. Förhoppningsvis ges samma eller liknande program på samma lärosäten även om 3 år. Hur som helst så är det personal på de institutionerna där programmen ges som vet mest om sina egna utbildningar. Behörighetsfrågorna kan många ggr bäst besvaras av antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där utbildningen ges.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Yiiiiiiiii : Tack för svar!! Min följd fråga är då, kan man söka ett annat program medans man har studie uppehåll på ett annat?
    • Milla : Du kan alltid söka vilka utbildningar som helst. Du behöver inte heller utnyttja garantiplats som ges i samband med beslutet av studieuppehåll. Kommer du in på en annan utbildning under tiden du har studieuppehåll, kan du börja läsa den där andra utbildningen som du kom in - det är i alla fall min uppfattning om vad som gäller. Du kan dock med fördel ställa frågor om reglerna kring studieuppehåll till de som beslutar om beviljandet av studieuppehåll; vänd dig till personal på din institution: utbildningsadministratör och studievägledare och du kan också "gå vidare" med att kontakta programrektor på ditt program.