Sofia
    Hej, jag går sista året i gymnasiet och undrar om man skulle kunna hoppa av och ta igen den sista terminen efter ett år eller mer? Alltså komma tillbaka till skolan och gå färdigt kurserna man påbörjat.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    det finns inte någon automatisk rätt att ta ett sabbatsår. Det kan du göra - om du kommer överens med din skola om det. Ett litet problem ser jag här - din ålder. Att börja på gymnasiet får man senast det året, som man fyller 19 år. Du blir 20 år nästa år... det kan utgöra ett problem. Du kan bli hänvisad till komvux och söka kurser där.
    Om det finns särskilda skäl /medicinska, sociala eller andra viktiga skäl/ till varför en elev inte kan läsa under en period, görs det bedömning och rektor kan bevilja ta "sabbatsår".
    Oftast går detta via kurator, skolsköterska eller skolpsykolog.
    Tyvärr, så kan inte jag svara på din fråga utan måste hänvisa dig till rektor på ditt program.
    Önskar dig lycka till!
    Vänligen
    Peter SYV