Ebba
    Hej SYV! Jag har nationella på onsdag och har missat en stor del av kursen pga att jag ej varit där och inte pluggat. Jag kan inte ta in en hel mattekurs på en dag och funderar därför på att inte gå och hoppa av kursen. För mig spelar det inte någon roll om jag då slutar få studiebidrag eller inte får ut en gymnasieexamen, den kan man väl ändå få ut om man sedan studerar på komvux? Men frågan är hur hoppar man av en kurs? Vem ska jag kontakta? Jag har i tvåan också matte 2b, måste jag säga att jag hoppar av den också? Kan jag verkligen läsa in två kurser på komvux och få bra betyg så att jag kan komma in på universitet?
    Hälsningar, Ebba.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba!

    Du är 16 år, ser jag, och man i Sverige blir myndig när man fyller 18 år. Det är därför så att dina vårdnadshavare måste meddela skolan i fall du hoppar av en eller flera kurser. Dina vårdnadshavare måste kontakta rektor på programmet (på större skolor finns det flera rektorer som ansvarar för olika program). På mindre skolor finns det ofta bara en rektor. Det är i alla fall "din rektor" som bör kontaktas.

    Det är mycket tråkigt att du upplever att du vill hoppa av matten. Vi på Fråga SYV avråder från att hoppa av. Varför? Jo, det finns flera anledningar:
    - betyg är viktiga men det finns även andra viktiga saker: lära sig att kämpa i uppförsbacke, när man befinner sig i underläge, när man ligger efter i ngt. ämne, som t.ex. i ditt fall med matten;
    - att försöka hitta lösningar på problem (i stället för att bara ge upp);
    - det är lättare (går snabbare) att lära sig saker när man yngre;
    - det finns inte någon 100% garanti på att man får plats på Komvux på en gymnasial kurs (det är enbart grundskola som är obligatorisk, gymnasiet är en frivillig skolform & när kommuner sparar pengar, drar de in platserna på gymnasial nivå på Komvux och det kan bli mycket svårt att komma in).

    Mina råd till dig är:
    1. att titta på en film som en gymnasielärare lagt upp på Youtube (längd 28 min) där han går igenom hela matte 1c kursen - 1c och 1b är motsvarande kurser (c är ett avancerat spår, som du säkert själv redan vet) - det är bara så att vi inte har hittat en lika bra sammanfattning av hela Matte 1b kursen på kort tid. Om du själv hittar den, får du gärna tipsa oss. Här är länken till den sammanfattningen (Matte 1c) som vi tycker är mycket bra: https://www.youtube.com/watch?v=g0cBo2okJBI

    2. att du går och skriver prov på onsdag och gör ditt bästa: även om skulle få F på provet, är det inte bortkastad tid för att du kommer att se vad som krävs, vilka uppgifter som kommer upp på provet - du får erfarenhet som gör det lättare för dig att uppnå ett godkänt betyg i den kursen längre fram.

    3. du kan samråda med dina vårdnadshavare och ni kan sedan tillsammans fråga rektor om det är möjligt att dina kunskaper prövas mot betygsmål i Matematik 1a i stället för 1b. Det är i princip tillåtet att ha en "motsvarande kurs" i Examensbeviset. Kurserna är lika stora och är lika mycket "värda" när du skall söka vidare utbildning efter gymnasiet. Det är dock ett undantag och ingen självklarhet. Men jag tycker det är värt att testa gå den vägen. Om detta "går vägen" och du får E i Matte 1a, kan du senare väcka frågan om du kan läsa Matte 2a nästa år (som är en något lättare kurs än Matte 2b). Även om du får F i Matte 2 (oavsett om det är 2a eller 2b), kan du uppnå kraven för gymnasieexamen, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och få Examensbevis och kunna söka till eftergymnasiala utbildningar direkt efter gymnasiet (utan att behöva söka till Komvux).

    Min förhoppning är att du inte hoppar av några kurser utan kämpar på. Jag kommer personligen att hålla tummarna för dig väldigt hårt!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA