Emma
    Hej,
    Jag läser Sam beteende och har valt till matte 3b. Jag känner redan nu att kursen är alldeles för svår för mig och jag är nästan helt säker att jag inte kommer klara den. Jag funderar då på om jag ska hoppa av men mina vänner säger att det inte är värt det eftersom man behöver det för att komma in på många universitet. Är det så? Jag läser redan tillräckligt med ämnen för att nå upp till poängen jag behöver men jag får kontant höra att matte 3b eller natur 2 är ett måste för att komma in på nästan alla universitet, jag läser bara matte nu. Dock mår jag otroligt dåligt utav matten och känner att det är mer värt att hoppa av matten istället för att få F. Jag läser språkspecialisering i engelska och idrott som utökade kurser utöver matten. Vad borde jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    Om du läser utökade kurser, läser du på mer än heltid.
    Det är inte så lätt att läsa på mer än heltid och vi rekommenderar inte göra det.

    Matte 3 krävs för behörighet till några högskoleutbildningar - t.ex. om man vill läsa till Fastighetsmäklare eller Högskoleingenjör.

    Det finns möjlighet att komplettera med behörighetsgivande kurser efter gymnasiet - på Komvux.
    Om det skulle visa sig att du behöver Matte 3 eller Naturkunskap 2 och du inte får godkända betyg i dem under gymnasiet, söker du till komvux efter gymnasiet.

    Prata med läraren i matte och med Syv på din skola samt med dina föräldrar (vårdnadshavare), du är under 18 år och dina föräldrar måste vara med i alla beslut som rör dig - t.ex. om du hoppar av kurser.

    Undrar om du känner till en bra sida som hjälper till med mattestudier
    www.matteboken.se ?

    Ang. behörighet till eftergymnasiala utbildningar - man kan omöjligen blir behörig till alla högskole- och yrkeshögskoleutbildningar och det gäller då att hitta några som man är intresserad av och se vad som krävs.
    Se på www.studera.nu och www.yhguiden.se

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA