litentjej

    Hej! Jag sitter i en jätteknepig situation. Jag har börjat ett program på YH inom systemutveckling och jag älskar verkligen ämnet, just programmering/systemutveckling är verkligen det som jag vill studera. Dock så känner jag att just denna utbildnings upplägg passar mig väldigt dåligt. Att utbildningen är platsförlag varje dag är också svårt för mig då det inte passar min livssituation i nuläget. Jag känner mig korkad att jag inte sökte några andra utbildningar för nu är det för sent för att anmäla sig till något annat, har gjort en del sena anmälningar men chansen är liten att jag kommer in på dessa då reservlistan är så lång. Jag har verkligen försökt att ge denna utbildning en chans men nu har det gått en bit in i terminen och är så ledsen varje dag, känns helt fel och är så malplacerad. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska göra om jag hoppar av denna utbildning eftersom många utbildningar är stängda för anmälan och det känns så synd att hoppa av när jag verkligen vill studera detta ämne men det går bara inte att fortsätta denna utbildningen, mår inte bra av den. Känner mig stressad inför framtiden då jag inte har någon annan plan. Vill inte gå utan studier och arbete tills nästa hösttermin, känner att tiden springer ifrån mig. Lite guidning och stöd i detta skulle verkligen uppskattas, känner mig ensam i detta. Tack så hjärtligt på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att påminna om att det finns ganska många utbldningar som börjar på våren, i mitten eller slutet av januari (ganska många) men också utbildningar som börjar "när som helst" på året (inte så vanligt men ändå finns). Det är inte omöjligt att hitta en utbildning med start t.ex i mitten av oktober eller första veckan i november. Kurser på universitetsnivå kan ha start mitt i terminen och pågå under andra halvan av terminen. Även yrkeshögskoleutbildningar kan ibland starta mitt i terminen... Inte speciellt vanligt men ändå förekommer. Så du kan hålla utkik efter sådana utbildningar (om du vill).
    Vad gör man annars om man hoppar av en utbildning och inte har ngt annat "att göra"? Man söker jobb, man söker andra utbildningar - det är det vanliga för personer i arbetsför ålder. Har man råd kan man "ta ledigt från allt" och ha en lång semester. Har man inte råd, då är det tuffare (om man måste snabbt hitta inkomst).
    Om du mår väldigt dåligt (vilket du skriver om i din fråga) så kanske du behöver bli sjukskriven ett tag. I vissa fall kan du ha rätt att behålla studiemedel under tiden du är sjukskriven... fråga CSN om det men då måste du vara studerande (alltså, inskriven på utbildningen) när du blir sjukskriven.
    Hur stora möjligheter du har i att snabbt få jobb eller komma in i en annan utbildning kan jag tyvärr inte uttala mig om för att det är väldigt individuellt och beror på väldigt mycket (vad du har i bagaget, vilka dina intressen och kontakter är och hur livssituationen ser ut).
    Om du kan stå ut med den utbildningen som du nu har påbörjat, gör det tills du hittar ngt annat så att du ska kunna "hoppa över" - från din nuvarande utbildning in i arbete eller andra studier, är mitt råd.
    Om du inte kan stå ut med din nuvarande utbildning alls och bara måste hoppa av - då gör du det (vad finns det annars för alternativ? - kan man inte då kan man inte...). Jag vet inte om du kan ha utbetalningar från A-kassa om du hoppar av utbildningen; det beror på om du är medlem i någon A-kassa och om du hade innan du börjat utbildning rätt till ersättning - fråga din A-kassa (om du är medlem).
    Du kan redan idag skriva in dig på Arbetsförmedlingen, även om du studerar. Du blir inte högt prioriterad på AF när du är studerande men du kan förhoppningsvis ändå få någon sort hjälp; försök t.ex träffa en Arbetsvägledare eller prata i telefon med henom.
    Du kan också göra ett försök att prata med utbildningsledare på din YH-utbildning och fråga om det skulle gå att anpassa utbildningen så att du kan göra mer på distans och inte ska behöva komma till skolan varje dag. Det kan bli Nej som svar på den frågan, men då har du i alla fall gjort allt vad du kan för att försöka lösa situationen.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till! Hör gärna av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare