Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    om du menar att "hoppa in ett program" som innehåller de kurser som du redan har läst - så finns det inte någon automatisk rätt att göra det.
    Om ledig plats finns på programmet i termin 3 - då kan de utbildningsansvariga ta in dig eller någon annan person/sökande. Dock kan konkurrens-situation uppstå om de ev.lediga platser; det kan finnas fler personer som vill hoppa in ... exempelvis kan studerande på samma program i andra städer velat byta till den staden där även du vill läsa...
    *****
    Vanligtvis gör man så här
    Man söker till ett program - på vanligt sätt - konkurrerar om plats med sitt meritvärde och/eller med resultatet av högskoleprovet; om man kommer in, blir Antagen, ansöker man om tillgodoräknande av tidigare utbildning och får då svar om man kan hoppa över vissa delar av programmet.

    För mer info - var god kontakta de utbildningsansvariga på just den utbildningen som din fråga gäller. Ibland kan även studievägledare på Centrala studievägledningen på det aktuella lärosäte ge relevant info, tips och råd.

    Det rådet jag kan ge att i fall du inte vill eller kan komma in på programmet, kanske du kan fortästta läsa fristående kurser och försöker sedan ta ut kandidatexamen med huvudämne "ekonomi" eller företagsekonomi eller nationalekonomi.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare