En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32205 frågor besvarade.
Hoppa över åk 9 till språkintroduktion?
En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
1 Svar
Hej Kicki!
svenska språket kan man lära sig både på grundskolan och på IM: språkintroduktion>> och var man lär sig mer, bättre och snabbare - är det olika från person till person.
Vad önskar eleven och elevens vårdnadshavare, undrar jag? Om eleven inte vet vad IM:språkintro>> är för något - kanske kan hen göra ett studiebesök (helst tillsammans med sina vårdnadshavare).
Jag ska nu samråda med mina kollegor och med en sakkunnig och återkommer till dig så fort jag kan!
Hörs igen om en stund!
Julia Syv
En sakkunnig svarar så här:
"Läs i Skollagen 7 kapitel>> om "Skolplikt och rätt till utbildning"; och speciellt 12§ - om skolpliktens upphörande. Skollagen gör ingen skillnad på nyanlända elever och övriga elever. Om man inte kan komma överens om vad som är bäst för eleven, då är det elevens "hemkommun" (där eleven är folkbokförd) som har sista ordet /beslutande rätt/."
Och min tolkning av det svaret (som finns ovan) är: ja, beslut får fattas att eleven "hoppar över" åk9 och går in på Språkintroduktionen. Beslut fattas av "hemkommunen" men i praktiken av rektorn /för att allt som oftast får rektor rätten att besluta i liknande frågor delegerad till sig genom "delegationsbeslut").
Flera reflektioner /som mina kollegor har i den frågan/: eleven kunde lika gärna blivit placerad i åk7 eller i åk9 (i stället för åk8) - det är mer eller mindre en slump att hen blev placerad i åk8, tror vi.
En annan viktig sak: personer mognar olika fort. Två elever som är i samma ålder kanske befinner sig på olika "mentala nivåer" och för en elev skulle grundskola passa bättre medans för en annan /lika gammal elev/ skulle gymnasieskola passa bättre.
Flera viktiga "punkter": hur mycket gick eleven i skola i sitt hemland? Vilka ämnen läste hen där? Hur elevens hälsotillstånd /inkl. psykiska måendet?/ - i vissa fall kanske undervisning i en liten grupp eller t o m individuellt anpassad undervisning behövs och i så fall kanske IM: Individuellt alternativ>> passar bättre än Språkintroduktion.
Problemet är "lite grand" också att när eleven skrivs in på gymnasiet, kan inte hen sedan gå tillbaka till grundskolan...
Men om hen stannar än så länge på grundskolan - flyttas upp till åk9 (eller får gå om åk8) - så kan man se i början av läsåret hur eleven har mognat under sommaren och vad hen själv vill och "vad som händer"... det blir inte för sent att skriva in eleven på IM även under höstterminen nästa år (om bedömning görs att det är vad som blir bäst för eleven) - därför "röstar jag för" följande:
- ordna Studiebesök för eleven (helst Prova-på dag) på IM; Språkintro nu, snarast;
- om eleven insisterar på att stanna på grundskolan, flytta upp "henom" till åk9 eller om rektor fattar beslut om att hen får gå om åk8...
- och några veckor in på höstterminen kalla till ett möte med eleven, godemannen och andra berörda och ta upp frågan om att byta till IM.
Frågor och svar taggade med 'högt meritvärde' (4 st.)
-
Ekonomi eller Natur!?
Om man funderar på att välja ekonomi eller natur och vet att det skulle gå mycket bättre om man valde ekonomi för att det är enklare och man skulle få högre betyg. Jag undrar bara vad händer om det inte går som man hade tänkt sig...
Hej!av din fråga gissar jag på att du, efter gymnasiet, vill komma in på en högre/eftergymnasial utbildning där naturvetenskaplig behörighet krävs, stämmer det? Kanske vill du bli Läkare,... Läs hela svaret -
Fysik tandläkar?
Hej, Jag drömmer om att bli tandläkare. Det är typ mitt största dröm. Men jag förstår inte fysik frågorna. Det är typ att jag förstår själva principen och hur den ska appliceras. Men jag förstår inte själva...
Hej,tandläkare är i Sverige ett av de mest populära yrken och utbildningar till tandläkare på de svenska universitet lockar till sig många sökande med väldigt höga meriter. Endast alla A-betygen... Läs hela svaret -
Antropolog, läkare, psykolog eller något helt annat?
Hejsan! Jag är nu inne på mitt andra sabbatsår och har väldigt svårt att ta ett beslut om vad jag ska plugga. Å enda sidan vill jag läsa något jag tycker är intressant(och hitta rätt utbildning för det) och samtidigt känner jag...
Hej!Jag förstår att du står inför ett svårt beslut. Att välja rätt studiebana kan kännas överväldigande, särskilt när du har så... Läs hela svaret -
Kan man under gymnasietiden komplettera så att man går ut med 22,5?
Hej! Om det är så att man inte får högsta betyg på allt man gör första gången i gymnasiet kan man då komplettera innan man går ut gymnasiet? Om man då valt till sina extra meriter redan men av någon anledning inte får...
Hej Chloe, kompletteringar gör man efter gymnasiet.På gymnasiet råder jag dig göra så gott du kan, och om du behöver komplettera - är det en senare... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga