Sam

    Hej Jag heter Sam och är en snart 22 åringskille. Jag går just nu på en folkhögskola, pga jag blev inte klar med studier, alltså tog ingen examen i nian. Hur lång tid måste man gå till folkhögskolan? Det ser ut att det tar aldrig slut... Men ändå... Undrar om det finns kurser (inom data) som går att läsa på utan att ha gått klart gymnasiet. Ja, jag vet, det kan kännas konstig som fråga, men det är så. Undrar om det är möjligt få att jobb efter att man har gått klart den kurs. Hoppas jag förklarade på det bästa sättet. Tack för hjälpen! Mvh Sam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,
    du är intresserad av att jobba "inom data" om jag förstår dig rätt, därför föreslår jag att du tittar på flera yrken inom område DATA_IT. De flesta yrken inom område DATA-IT är icke-reglerade, alltså är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem hen anställer, med vilken tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. De flesta arbetsgivare brukar som minimikravet ställa att man har gymnasiekompetens. Det finns tyvärr (i dagens Sverige) inte någon garanti på att få jobb, oavsett vilken utbildning man har genomfört. Vi kan därför inte rekommendera någon datakurs efter vilken du garanterat får jobb.
    Den utbildningsformen som visar bäst resultat på att direkt efter utbildningen ge jobb är Yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar ligger på eftergymnasial nivå. Man skaffar, som regel, sig gymnasial utbildning först och sedan söker till yrkeshögskoleutbildning. Det är dock inte alltid helt nödvändigt att ha fullständig gymnasiekompetens. Yrkeshögskola kan ibland göra undantag: om bedömning görs att sökande kan klara av utbildningen även att ha uppfyllt de formella behörighetskraven, kan man tas in på en yrkeshögskoleutbildning. Du får gärna söka alla de olika utbildningar inom yrkeshögskola som du blir intresserad av. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se