Edvin
    Hej!
    Jag har hoppat av från åk 3 på Musik-linjen på Stockholms Estetiska Gymnasium. Vill gärna plugga foto sista året på Kungstensgymnasiet till HT 2014, går det att plugga in åk 1 & 2 tills dess på något sätt? Behöver även läsa in Kulturhistoria och Svenska 3, är det möjligt att göra det parallellt med foto?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var en knepig fråga. Det är ju endast via gymnasiet du kan plugga gymnaisekurser och har du hoppat av så finns det liksom inga andra alternativ än just gymnasiet där du kan "plugga in kurser" - eftersom du inte kan börja Komvux än. Ett alternativ är dock Folkhögskola (från 18) där du kan läsa in högskolebehörigheten via deras kurs Allmän linje. De har en del media och fotoinriktningar ibland. Här kan du läsa mer http://www.folkhogskola.nu/ - det kan vara ett alternativ om du inte kommer in på något gymnasium för att avsluta din utbildning.

    Jag är ledsen men utan att känna till din situation så har jag svårt att svara mer utförligt. Jag föreslår att du kontaktar Gymnasieslussen i Stockholm om du är skriven i Stockholm http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Gymnasium/Gymnasieslussen/ - de vägleder elever som inte är inskrivna på nationellt program.

    Om du tillhör annan kommun så bör du kontakta din hemkommun för att få hjälp av ansvarig där att nysta hur du kan gå vidare. Det brukar alltid finnas en person i varje kommun som är ansvarig för elever under tjugo som inte går på gymnasiet. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv