minna888

    Hej jag är intresserad av både HR och statsvetenskap och kolla just nu på exempelvis Europaprogrammet i Göteborg och HR programmet i Linköping. min fråga är hur ser framtider ut för dessa två, vart finns det mer intressanta jobb och vad kan arbeta inom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag måste fråga dig vad är - för dig - INTRESSANTA JOBB? Det kan vara väldigt olika för olika människor vad de tycker är intressant.
    Utifrån vad just du tycker är intressant (och ännu viktigare vad du kommer bedöma som intressant OM NÅGRA ÅR... för att dina intressen kan också ändras) så kan svar på din fråga se olika ut.
    Tips och råd:
    - se vilka kurser som ingår i båda programmen; fundera på om du tycker just de kurserna är intressanta;
    - prata gärna med studievägledare på båda programmen och med studerande ambassadörer på båda programmen;
    - be institutionerna att ge dig information kring var deras f d studerande jobbar idag;
    - se i platsannonserna (annonser om ledig jobb) vad arbetsgivare efterfrågar vad gäller kvalifikationer och bland annat vad gäller formell utbildning när de söker anställa inom de områden där du i framtiden vill jobba.

    Studie- och yrkesvägledare