Satua

    Just nu har jag ansökt till några program för april 2024. Mitt prioriterade program är ämneslärare för engelska och spanska för arbete på gymnasiet. När jag gick ut gymnasiet hade jag inte Spanska 3 som behövs för det programmet, för när jag först gick på gymnasiet hade jag i åtanke att bli något annat. Så av den anledningen just nu går jag spanska 3 för att komplettera. Men jag undrade hur det är att börja universitetet på våren jämfört med hösten. Och jag undrar hur lång tid kommer det att ta? Jag gissar 5 år precis som om jag skulle börja på hösten.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    längden på universitetsprogram med samma innehåll är lika oavsett om första terminen läses på hösten eller på våren. Det är ju ingen skillnad - det är ju samma utbildning. Det är färre utbildningar på de svenska högskolor och universitet som börjar på våren, jämfört med hösten. Antagningsgränserna till utbildningar som börjar på våren brukar nästan alltid vara lägre (detta på grund av färre sökande). En "liten nackdel" om man tar ut sin lärarexamen under vintern kan vara att skolorna brukar för det mesta anställa personal (lärare bland annat) till början av läsåret, så det kan bli svårare att få jobb i januari-februari ... om man tar ut lärarexamen t.ex i mitten av januari när höstterminen på universitetet slutar.
    Hur långt är just det programmet som du sökte till vet jag inte - se i informationen om det programmet. Det finns lärarprogram med olika längder (från 3 år till 5.5 år).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Satua : Hej. Kommer det att vara lite svårt att hitta ett jobb under bara mellan januari och februari? Men trots allt kommer jag fortfarande att kunna hitta ett jobb?
    • Milla : Hur långt är det programmet som du planerar börja våren 2024? Om programmet är på 5.5 år, så blir du färdig till sommaren... och söker i så fall jobb som lärare under sommaren inför läsåret som börjar i augusti. Detsamma gäller om ditt lärarprogram är på 4.5 år. Men om ditt lärarprogram är på t.ex 5 år, och du börjar läsa termin 1 på våren, så läser du sista termin på hösten och blir klar med din lärarexamen i mitten eller slutet av januari. Mitt i läsåret borde det vara svårare att få jobb än inför början av läsåret... I så fall kan du anmäla dig till vikariepool och hoppa in på "timmar vid behov" under vårterminen och söka fastanställning till läsårets början, till hösten.
    • Satua : Hej, det kommer tar 5 år för mig vilket innebär jag kommer behöva jobba som kanske study buddy eller som en vikarie som du har sagt. Men om jag förstår rätt jag kommer behöva göra det till sommar där då jag måste ansöka till heltid jobb i skolor för att börja jobba inför början av läsåret?Hur ansöker man som lärare för jobb efter man är klar med utbildning?
    • Milla :

      Inom din lärarutbildning kommer du ha VFU (verksamhets-förlagd-utbildning; en sort Praktik) och det är möjligt att du ska kunna få jobb på din "praktikplats". Annars så ansöker du enligt de instruktionen som finns i den jobbannonsen som du använder för att söka jobb. I platsbanken på www.arbetsformedlingen.se finns många annonser om lärarjobb - ta och kika på de annonserna. I vissa annonser står det: "Ansök på vår webbplats genom att fylla i formuläret" men i andra - står det: skicka epost till "den här adressen" och bifoga CV. Platsbanken ligger på arbetsformedlingen.se/platsbanken -- annonser om lediga lärarjobb kan du se i listan på arbetsformedlingen.se/platsbanken/lärare

    • Satua : Tack för info. Jag tänker på att kanske jag skulle vilja flytta till Spanien och jobba som lärare där i framtiden . Men jag undrar hur funkar det att jobba som lärare i ett annan land när man har pluggat själva utbildning i ett en annan land?Hoppas det låter vettigt
    • Milla : Jag kan svara ang. hur det funkar när en lärare med utbildning från ett annat land vill få ut svensk lärarlegitimation. Hen ansöker hos skolverket och får svar om vilka kompletteringar som eventuellt behöver göras (kompletteringar kan krävas i form av kurser och/eller praktik). Jag kan tänka mig att det funkar "på liknande sätt" i många länder. Hur Spanien gör, vet jag faktiskt inte. Du kan kontakta ambassad i Stockholm (Spaniens ambassad) och fråga om de kan ge dig få fram svar på den frågan, alltså vilken behörighet som lärare i Spanien behöver ha för att få lov att jobba som lärare. I Sverige är det lärarlegitimation som "krävs" ... skriver "krävs" i ".." för att när det är brist på behöriga (legitimerade) lärare så får ibland nästan "vem som helst" undervisa ( i alla fall tillfälligt tills en behörig lärare "hittas" ).
    Läs alla kommentarer