Belle

    Abcdefg

    • Ludmila : Rekommendationen är att man är mellan 3-5 personer i ett UF-företag. Det är inte ett krav, men man vet att det är bra att vara fler än en och då det är mycket som händer och samarbetsdelen är viktig för utvecklingen. Sedan jobbar olika lärare och skolor med olika krav som de sätter upp. En del lärare har ex själva som krav att man ska jobba tillsammans minst tre elever. ... Det finns strateger som en lärare kan använda sig av för att det inte ska bli ”arbete med bästa kompisarna” utan snarare en ny mix med elever/kollegor som kan utvecklas tillsammans. Att ex hitta UF-företag utifrån olika affärsidéer. Jag hoppas du hittar en plats i ett UF-företag tillsammans med några klasskamrater som inser att mångfald och olika typer av kompetenser och personligheter är viktigt, men, generellt sett, finns det som sagt inget krav på att man måste vara fler än en. Jag tycker dock att det är en sista utväg. Ingen elev ska behöva vara ensam i skolan, även om jag också förstår att verkligheten ibland ser annorlunda ut…

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Belle,
    det finns inte centralt-bestämda (generella) regler om hur eleverna delas upp i grupper - vad gäller grupparbete eller UF-företagande.
    Till åk2 kan situationen ändras - förhoppningsvis - och du kan mycket väl ha några klasskompisar som gärna vill köra UF-företag med dig! Vi håller tummarna för det!
    ***
    En annan tanke - kan du tänka dig göra UF-företag ensam? Fördelen med det är att du bestämmer själv, gör som du själv vill. Det blir en annorlunda erfarenhet mot att jobba i grupp. Det finns för- och nackdelar i att jobba i grupp jämfört med att jobba ensam.
    ***
    Om det på din skola är möjligt att köpa UF företag ensam, kan inte vi här på Fråga SYV svara; det är en lokal fråga, som löses på skolan.
    Kika gärna på hur UF-företagande går till på din skola nu... elever som går åk2, brukar det ofta vara. 
    Ett kreativt förslag - om du kan "komma in" i pågående UF-företag som elever i åk2 på din skola kör nu... i alla fall som medhjälpare/praktikant/auskultatör (den som tittar på...) och kanske hjälpa dem lite... med tanken att du lär dig av dem och nästa år kanske du kan utveckla deras företag vidare eller köra ngt. "liknande" - och någon från deras grupp kanske vill köra företaget med dig, när du går år 2 och hen går åk3. Så brukar det vanligtvis inte gå till... men du kan fundera ang. om det är ngt. du skulle kunna tänka dig och prata i så fall med de UF-ansvariga på din skola. Du får gärna visa mitt svar till dem också... om du tror det kan bli till hjälp för dig. 
    Vänligen och lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'ungdom' (4 st.)

    • anonym 1995

      vad är skillnad mellan barnskötare och fritidsledare?

      Hej vad är skillnad mellan barnskötare och fritidsledare och kan man vidare utbilda sig efter dessa? som exempel undersköterska kunna utbilda sig ambulansjukvårdare . Hur ser arbetsmarknaden ut för dessa utbildningar ? erbjuder utbildningarna också att...

      Milla : : Hej, barnskötare arbetar mestadels på förskolorna (tillsammans med förskollärare). Inom yrkeshögskola kan påbyggandsutbildninar finnas som leder till yrket... Läs hela svaret
    • Erik

      Undersköterska på BUP?

      Hej, jag är intresserad av att bli en undersköterska (speciellt en specialistundersköterska) dock undrar jag lite när det är gällande utbildning för det. Jag vet att man måste ha en undersköterska utbildning för att få jobb som...

      Julia: : Hej Erik,jag rekommenderar att i första hand försöka skaffa utbildning till Psykiatrispecialiserad undersköterska (om målet är att få jobb på BUP) ochspecialistundersköterskor utbildas i... Läs hela svaret
    • Marcella

      Gymnasiearbete ?

      Hej! Jag sitter verkligen fast i mitt gymnasiearbete, jag vet inte riktigt vilken frågeställning jag skulle vilja ha. Det ska handla om brott och ungdomar, men inte fått en tanke på hur mer specifik jag kan vara. Behöver verkligen hjälp!

      Anna: : Hej Marcella! om ditt gymnasiearbete ska handla om Brott och ungdomar - så kanske du kan få fram Statistik och analysera den och försöka dra slutsatser och förklara varför den icke-dolda brottsligheten... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga