anonym 1995

    Hej vad är skillnad mellan barnskötare och fritidsledare och kan man vidare utbilda sig efter dessa? som exempel undersköterska kunna utbilda sig ambulansjukvårdare . Hur ser arbetsmarknaden ut för dessa utbildningar ? erbjuder utbildningarna också att läsa vidare till universitet? Tacksam för svar !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    barnskötare arbetar mestadels på förskolorna (tillsammans med förskollärare). Inom yrkeshögskola kan påbyggandsutbildninar finnas som leder till yrket Specialistbarnskötare. Utbildningsutbud förändras, dock, hela tiden och vilka påbyggnadsutbildningar (om några) som kommer att finnas när du blir färdigutbildad barnskötare kan inte jag garantera. Läs gärna om yrket Barnskötare på framtid.se/yrke/barnskotare - utbildning till barnskötare ligger på gymnasienivå.
    Utbildning till fritidsledare ligger, däremot, på eftergymnasial nivå och ges inom folkhögskolorna (utbildningar till fritidsledare brukar finnas med olika inriktningar). Läs gärna om yrket fritidsledare på framtid.se/yrke/fritidsledare där du bl.a finner information om de vanliga arbetsplatserna för fritidsledare i Sverige.
    Vad gäller läsa på universitet, så behöver man, i Sverige, ha grundläggande behörighet + om utbildningen så kräver även ha särskild behörighet. Och att man har utbildad sig till barnskötare eller fritidsledare krävs inte för att bli behörig till universitetet. Men det är, kunskapsmässigt, en stor fördel (icke-formell sådan, dock) att om man vill utbilda sig till lärare eller förskollärare att ha läst någon utbildning, sedan innan, som förbereder till yrken för arbete med barn och ungdomar. Formellt sett, spelar det, däremot ingen roll - alltså man får inga fördelar i konkurrensen om utbildningsplats på universitetet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym 1995 :

      Jag har en högskoleförberedande gymnasieexamen samhällsvetenskapsprogrammet. Ifall jag skulle läsa till barnskötare eller något annat på komvux och lyckas få betyg A och B.

      Kommer inte dessa hjälpa mig senare i framtiden att höja mina betyg från gymnasiet och ge mig en bättre chans till att konkurrera om en plats och läsa på universitet? Högskoleprovet är svårt, för mig. Jag har läst en arbetsmarknadsutbildning inriktning kock till resturangsbiträde fick ett diploms intyg. Kocklärarna sa att jag kan vända mig till komvux och göra prövningar på kurserna. Där jag har läst livsmedelshygien, yrkesekonomi för restaurang och flertalet kurser. Där jag kan få betyg i dessa, precis som i gymnasieexamen. Jag har 15 C i betyg och 2 B och några E och D från gymnasieexamen.  Jag är beredd att kämpa, göra mitt bästa och inte ge upp!

    • Milla :

      Nya gymnasiekurser som inte ingår inom ditt examensbevis kommer räknas in (betyg i de kurserna) endast om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng - och inga andra nya betyg kommer påverka ditt meritvärde. Meritpoäng är det engelska 7, moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser som ger. Läs gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng ... Men du (i alla fall teoretiskt sett) skulle kunna försöka få ett nytt examensbevis från komvux (det måste vara Yrkesexamen) och inom de kurserna som ska ingå i ditt nya examensbevis tar du i så fall in de obligatoriska yrkeskurser (för att det är ett måste för yrkesexamen) + svenska 2,3 och engelska 6 (kurser som krävs för grundläggande behörighet) + du kan också ta in kurserna som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning (Vilken högskoleutbildning vill du komma in på?) --- Att med högskoleförberedande gymnasieexamen få plats på en yrkesutbildning på komvux är "vaga troligt". Komvux brukar inte i sådana fall bereda plats på yrkesutbildningar. Men du kan söka till komvux, det kan ingen förbjuda men var beredd på att du troligtvis inte får plats på en gymnasial yrkesutbildning. ... Du kan göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis för att höja ditt meritvärde.

    • anonym 1995 : Min kocklärare berättade att jag kan göra prövningar på dessa kurser som jag har läst och kämpa för höga betyg. Då ökas chanserna och nyss på arbetsförmedling såg jag en film om undersjuköterska. Hon läste samma program samhälle och media och läste via Lernia yrkesexamen. Jag hade tänkt att satsa och läsa till undersjuköterska och arbeta som detta. För att kanske bli senare sjuköterska eller logoped. Undersjuköterska kräver mycket tunga lyft och ta hand om patienter som har avlidit. Jag klarar inte av detta och min kropp är inte tillräckligt starkt. Det är märkligt för Sverige erbjuder många utbildningsmöjligheter och att jag med en gymnasieutbildning, vill studera vidare till yrkesutbildning inte får plats? Jag har engelska 6 och svenska 1,2,3. Om jag skulle läsa till uska skulle jag läsa de igen? Att göra prövningar från kockutbildningen och kanske få höga betyg eller i yrkesutbildning också kanske få höga betyg inte göra skillnad? Det känns så tragiskt:( Här kommer länken till intervjun med underjuköterskan https://www.youtube.com/watch?v=7jGL-s2FQKc
    • Milla : Du skriver om att arbetsuppgifter som undersköterska passar inte dig, så varför skulle du i så fall vilja läsa mot det yrket? Vill du jobba som kock? Kan du få jobb som kock redan nu, utan att ha fått höga betyg i kurser som ingår i kock-utbildningen? Vilket yrke vill du jobba inom? Att det finns många konstigheter och orättvisor i samhället kan jag hålla med dig om men vad tror du vi här på FRåGA SYV kan göra för att hjälpa dig (mer konkret) - vilka frågor vill du få svar på?
    • anonym 1995 :

      Skulle jag vänligen få svar om jag skulle läsa till yrkesutbildning barnskötare kommer jag behöva läsa svenska 1,2,3 och eng6? Eller kommer de räkna in dessa för jag har läst samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet? Ifall jag skulle klara och uppnå dess höga betyg för barnskötare A och B kommer dessa hjälpa mig till framtida universitetsstudier? Jag tänker att antingen läsa till barnskötare/ socialpedagog och förutom detta senare läsa till kontakttolk svenska arabiska och teckenspråkstolk. Jag har pratat också med nära personer till mig och pappas vänner som är kontakttolkar. Precis som ni säger är det på timmar och behovsanställning. De rekommenderade att läsa och ha kontakttolk på sidan av. Jag tycker att utbildning är viktigt och det är bra att sedan ha ett arbete. Jag ber om ursäkt för att jag frågar mycket, men vill gärna hamna på rätt spår. Jag har många gånger sökt att göra prövningar i Stockholm och andra ställen, men fick nej för bor inte i Stockholm. Jag har också försökt att göra prövningar på min gamla gymnasieskola. Jag betalade och fick inte träffa någon lärare eller ens göra prov. Därför tittar jag om det finns olika möjligheter. Jag har alltid tagit mina studier på allvar och verkligen kämpat under min gymnasietid. Jag vill gärna forma min framtid och kunna arbeta och vara en positiv kraft i samhället och göra skillnad för andra. För om jag skulle studera till barnskötare eller socialpedagog och till tolkyrkerna. Jag kommer arbeta med de så klart och kanske i framtiden sikta på universitetsstudier. Jag är ingen person som nyttjar studerar och inte vill jobba, nej jag vill gärna studera och lyckas och kunna jobba! Kockutbildningen läste jag som arbetsmarknadsutbildning via arbetsförmdelingen. Då får man ett diplom ett intyg! Kocklärarna berättade att kurserna som finns i intyget kan, man gå till komvux och göra prövningar för att få gymnasiebetyg och använda till att söka till universitet.  Jag har lärt mig att laga mat, men kan inte bära tunga lyft och hantera stora mängder med frukt och kött! Jag tog utbildningen för det finns goda arbetsmöjligheter till kock och tänkte är ett försök till att bryta sig ur den ofrivilliga arbetslösheten. På svar på er fråga kan tyvärr inte arbeta som kock.

    • Milla :

      I yrkesexamen från komvux (t.ex mot yrken som undersköterska, barnskötare, kock, byggnadsarbetare m.fl) får kurserna ingå som du redan har i din högskoleförberedande examen från gymnasiet. Du behöver, alltså inte läsa om svenska 1-3 eller engelska 5 och 6 på nytt. De betygen som du har i din examen från gymnasiet kan ingå i ett nytt examensbevis: Yrkesexamen från komvux. Jag har dock svårt (tyvärr) att tro att komvux kommer ge dig plats på yrkes-kurspaket (detta för att du redan har högskoleförberedande examen). Att du inte kan lyfta tungt är också ett hinder i yrket som barnskötare. Barnskötare "lyfter barn" och böjer sig också ganska ofta för att plocka leksaker och för att komma på samma nivå som barnen för att prata med dem... man får inte ha dålig rygg eller "dåliga knän" om man ska bli barnskötare. Vidare får man också tänka på att en kommun kan bestämma (vilket också har hänt i ett antal kommuner) att endast förskollärare anställs på fastanställning och barnskötare kan få hoppa in på vikariat eller timmar vid behov, endast. Fundera på att söka till universitetsutbildning som leder till yrket Förskollärare, är mitt råd- detta om du vill jobba på en förskola.

    • Milla :

      Fundera över följande: kan du försöka få jobb som Kock på en förskola? Du har ju kock-utbildning och du vill jobba på en förskola, skriver du om. Det finns folk som jobbar med matlagning på förskolorna... det kan se olika ut: maten kan komma mer eller mindre färdiglagad från det stora Centrala köket, så kock på förskolan lagar kanske inte så mycket mat utan "hanterar" och serverar maten. Du kan i alla fall fundera på om du skulle vilja/kunna jobba med det... Be att få göra studiebesök på en förskola där en kock finns anställd för att på plats se hur det ser ut. Jag minns att jag för inte så länge sedan såg att Jensenforskola Zinkensdamm sökte anställa kock (så även privata förskolor anställer kockar, inte endast kommunala förskolor).

    • Milla : Du skriver också om att du vill kunna komma till universitetet. Vad vill du läsa på universitetet? Du har högskoleförberedande examen, om jag förstår dig rätt, och även om man har lågt meritvärde så finns det ofta möjlighet att komma in på universitetsstudier - t.ex är det tyvärr så att många lärarutbildningar har ganska låga antagningsgränser (se om du vill/kan komma in på lärarutbildningen).
    • Milla : Du har också nämnt att du betalat för prövningar men ej fick göra dem, vilket låter helt fel. Det låter otroligt och märkligt. Så ska det inte gå till. Man bokar sig på prövningen och innan man betalar vet man när man ska göra prövningen och var (vilken gatuadress) och sedan betalar man. Hur det gick till i ditt fall, vet jag inte men jag tycker du bör ta tag i detta - om prövningsstället tog betalt men gav dig inte information om tid och plats där du skulle göra första prövningsdelen (den skriftliga). Ring till skolverket och berätta vad som har hänt och be om råd. Skolverket kan säga att du måsta anmäla detta till skolinspektionen. Tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.
    Läs alla kommentarer