Linn
    Hej!
    Är det mycket plugg på socionomprogrammet? Jag vet att det varierar men hur brukar det vara? Är det väldigt krävande? Får man tid för annat vid sidan av plugget? Såg dessutom att över 130 st var antagna till programmet. Är detta verkligen möjligt? Kmr det alltså att gå mer än 130 st i en klass eller kommer det att finnas flera olika klasser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    om man läser på heltid, då är tanken att man lägger ca 40 timmar per vecka på sina studier, precis som man gör när man arbetar.
    130 studerande brukar vara indelade i "klasser"/studiegrupper men på de "stora föreläsningar" kan alla delta tillsammans, men för seminarier och redovisningar är man indelade i mindre grupper - som kan bestå av ca 8-12 personer.

    Det är rätt mycket kurslitteratur, som en del är Obligatoriskt att läsa och en del som är "rekommenderad kurslitteratur". Det finns "minimum" vad man måste läsa och göra men samtidigt möjlighet/rekommendation - att läsa och göra mer. Ju mer man läser och fördjupar sig i de kunskapområden som behandlar inom utbildningen, desto lättare blir det att klara tentorna och desto duktigare blir man sedan, under sitt yrkesliv efter utbildningen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ang. fråga i din kommentar om nya jobbmöjligheter om man läser påbyggnad efter Socionomprogrammet svarar vi /så länge/ sä här:

    vi har ingen egen expert inom område "högskoleutbildningar inom Socialt arbete".

    Vi har därför kontaktat några sakkunniga och inväntar deras svar.

    Förhoppningsvis får vi svar inom kort, och återkommer i så fall till dig omgående.

    I väntan på det - kika gärna på yrkespresentationerna:
    >>yrke/enhetschef-inom-social-omsorg

    >>>socionomyrken och >>>forskare

    • : Tack för svaret! Bör man lägga totalt ca 40 timmar utanför skolan eller räknas lektionerna in i dessa 40 timmar? Tror du att det är lämpligt att jobba va 2 dagar i veckan 4 timmar? Blir det jobbigt?
    • : En fråga till: om man efter socionomutbildningen läser master, vilka nya jobbmöjligheter ger detta?
    • Milla : Heltidsstudier är ca 40 timmar per vecka Totalt (som inkluderar lektioner, föreläsningar, grupparbeten, inläsning innan tentor mm.) Men det är också mycket individuellt hur duktig och motiverad man är... vissa lägger mer tid och andra mindre och uppnår ändå ungefär samma studieresultat.
    • Milla : Ang. jobba samtidigt som man studerar: det är mycket individuellt; du får testa och se. Om du kan börja läsa utan att jobba under några veckor och ser sen hur det känns. Ännu bättre, om du har råd, är att du inte jobbar under hela första terminen: det kommer tentamen-period i slutet av terminen, då kan det bli jobbigt att läsa och jobba samtidigt. Men många jobbar mer än 4 timmar 2 ggr i veckan och ännu mycket mer: det beror på ...
    Läs alla kommentarer