Elin
    Hej! Jag vill extremt gärna läsa till läkare och är full medveten om att det är en utbildning som kräver mycket tid och plugg. Det jag istället undrar är ungefär hur ofta man har tentor och om dem är stora eller små? Om utbildningen är mest tentor eller seminarium? Sen även om man har ett kunskapsprov i slutet för att slutföra utbildningen eller om det räcker med kunskaperna man visat på vägen, om det finns ett kunskapsprov är det många som inte klarar det? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin! De frågor du ställer är det till de som jobbar på läkarprogrammen, studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges, lärarna som undervisar och så kan även de studerande svara för de vet ju hur det är att läsa på det programmet. Det brukar finnas studerandeambassadörer på lärosätena. Info om hur man kommer i kontakt med dem brukar finnas på lärosätenas webbplatser.
    OBS! från hösten 2021 förändras läkarprogrammet, läs t.ex på ki.se/student/nytt-lakarprogram-fran-och-med-ht-2021
    Den nya utb.på läkarprogrammet
    som kommer ges från hösten 2021 har ingen ännu läst, för att den är ny.
    Frågan är då om upplägget bl.a tentorna och seminarier kommer förändras mycket eller lite - i det nya programmet. Det är möjligt att alla detaljer är ännu inte klara. Det är inte otänkbart att skillnader kommer finnas (i alla fall vissa) mellan läkarprogrammet på olika lärosäten.