Meieve

    Hej! Jag var under en lång tid först intresserad av att läsa Socionom programmet men efter mycket tänkande känns det som att både utbildningen och yrket kommer att vara för svårt och stressigt för mig. Jag är nu väldigt intresserad av syv-utbildningen på Stockholms Universitet och funderar på att söka in till höstterminen, jag fick 0.8 på mitt första hp och kommer att skriva det nu igen i april och efter att ha tittat på de senaste två årens statistik tror jag att jag har god chans att komma in. Min fråga är främst om utbildningen är "tuff" i att det är väldigt mycket att göra eller om det borde gå bra så länge man följer utbildningens schema och upplägg. Sedan undrar jag även hur arbetsmarknaden ser ut i just i Stockholm eftersom att jag i nuläget inte vill flytta, om det är svårt att få heltidsjobb efter examen eller om det mest beror på vilken arbetsplats man vill jobba på.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att överväga olika utbildningsalternativ är en viktig process, och det är mycket bra att du nu har identifierat ett intresse för studie- och yrkesvägledarutbildningen (SYV-programmet) på Stockholms Universitet. Roligt att du vill bli min kollega, en SYV!

    För att besvara dina frågor:

    1. **Utbildningens krav och arbetsbelastning**:
       - Utbildningens svårighetsgrad (som du upplever det) och arbetsbelastning (hur många timmar du behöver lägga på inläsning/kurslitteratur, förberedelse till tentorna och deltagande i grupparbeten) kan variera ganska mycket mellan olika studerande som går samma utbildning, beroende på flera faktorer, inklusive individuella studievanor och hur väl du trivs med ämnet. En viktig sak som kan påverka hur "jobbigt" det blir att studera är hur snabbt du läser (läshastighet varierar mycket mellan olika personer; de som läser långsamt, behöver lägga mer tid på inläsning/kurslitteratur) och hur "bekväm" du är med engelskan (en del kurslitteratur brukar vara på engelska). Kika gärna på gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik och testa våra bästa tips kring studieteknik!
       - Generellt sett är det vanligt att högskoleutbildningar kräver en del arbete och engagemang, men om du följer utbildningens schema och upplägg bör det gå bra att klara av utbildningen så länge du lägger ner den tiden och energin som behövs för att klara av studierna.
       - Det är viktigt att du är motiverad och intresserad av ämnet för att trivas och lyckas under utbildningen.
    - OBS! Stockholms universitet erbjuder SYV-programmet även på distans, se su.se/sok-kurser-och-program/SYV-distans -- det brukar vara svårare att komma in på distans-varianten; upplägg av programmet kan skilja sig mellan den varianten som ges på plats ("bunden" form) respektive på distans.

    2. **Arbetsmarknad och jobbmöjligheter**:
       - Arbetsmarknaden för studie- och yrkesvägledare, precis som för alla andra yrken, kan variera ganska kraftigt beroende på faktorer som geografisk plats och konjunktur, som kan påverka efterfrågan på SYV i olika sektorer.
       - I Stockholm, som är en storstad, Sveriges största, med många utbildningsinstitutioner och arbetsplatser, finns det vanligtvis fler jobbmöjligheter jämfört med mindre städer eller orter.
       - Efter examen kan du söka jobb på grund- och gymnasieskolor, både kommunala och fristående/privata, på folkhögskolorna, inom yrkeshögskola och på högskolor- universitet (där brukar SYVar anställas som Studievägledare), yrkesvägledningscentra, på arbetsförmedlingen (som Arbetsvägledare), eller i andra organisationer som behöver SYV-tjänster som kommunernas utbildningsförvaltningar (se t.ex yrkespresentation KAA-ansvarig) och i diverse olika projekt och även på bemanningsföretag.
       - Att få heltidsjobb borde i Sthlm vara möjligt men jag kan inte ge ngn garanti; situationen kommer bero på ... tillgängliga tjänster och i mångt och mycket på din flexibilitet när det gäller arbetsplats och arbetsuppgifter. Jag vill rekommendera att som sitt första jobb acceptera även deltid och/eller att pendla långt (och då söker du andra jobb samtidigt som du jobbar... det är, generellt sett, så att arbetsgivare brukar vara mer villiga att anställa någon som byter jobb jämfört med ngn som är arbetslös); genom att ta jobbet (även om det kanske inte drömjobbet) skaffar du dig mer arbetslivserfarenhet + även visar din flexibilitet (anpassningsförmåga) och vilja att arbeta (i stället för att sitta och vänta på att drömjobbet dyker upp).
    - Jag vill också "påminna om" att det är en 3-årig utbildning det handlar om och hur arbetsmarknaden kan förändras på 3 år är det egentligen ingen som kan ge några garantier kring (det finns prognoser men de kan slå fel...).

    För att få mer specifik information om arbetsmarknaden och SYV-utbildningen på just Stockholms Universitet rekommenderar jag att du kontaktar universitetet, i första hand studievägledare på den institutionen där programmet ges, och eventuellt även talar med nuvarande och/eller tidigare studerande på det programmet. Fråga också om du kan bli "studerande för en dag", då kan du vara med på föreläsningar och träffa de som går utbildningen just nu och kanske även ställa några frågor till lärare på utbildningen.
    Lycka till med dina framtida studier och karriärambitioner!
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik
    framtid.se/yrke/jobbcoach
    framtid.se/yrke/headhunter
    framtid.se/yrke/arbetsvagledare

    Studie- och yrkesvägledare