Hej, om elev söker yrkesintroduktion FT, hur går antagning till då? Är det utifrån andra aspekter än meritvärde? Eleven har alltför lågt meritvärde för att konkurrera med övriga sökanden. Eftersom sv ligger på nivå för åk 6, hur ligger nivån för ma? Och hur fungerar det med den individuella studieplanen på yrkesintroduktion? Läser de bara yrkesämnen och inga andra gymnasiegemensamma ämnen?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Hur antas elev till yrkesintroduktion?
1 Svar
Hej Emma!
Det är komplicerat och kan ske på olika sätt i olika delar av Sverige. Det finns också olika "typer" av yrkesintroduktion: gruppbaserad yrkesintro och individ.baserad. I större kommuner brukar yrkesintro vara gruppbaserad: grupper av elever läser mot samma yrke i en grupp/klass. I mindre kommuner där kanske endast några få elever vill/kan/bör läsa yrkesintro - då blir det individ.baserad: kan vara en elev som läser mot ett yrke, och en annan - mot ett annat. Oavsett om det är grupp- eller individ.baserat så ska Individuell studieplan upprättas i samråd med eleven, SYV-en och i vissa hand även kurator och rektorn. I studieplanen kan studier på grundskole-, gymnasial nivå och även praktik ingå.
Exempel: i gruppen som läser mot samma yrke, t.ex mot Undersköterska, Fordonsmekaniker eller Kock/kallskänka kan elever finnas som har respektive inte har godkänt betyg i matematik från grundskolan. De elever som har godkänt betyg i matematik från år9 i grundskolan, kan läsa matematik 1a (första gymnasiekurs) och de elever som inte har godkänt betyg i matte - läser matte på grundskolenivå: några kanske läsa matte årskurs 7 i grundskolan, några år8 och några åk9 och någon kanske t o m behöver repetera matte från åren 5 och 6 i grundskola först (man kan ju inte bygga på de kunskaper som inte finns). Även mål med studierna kan vara olika för olika elever: om bedömning görs att eleven kan på max 3 år bli behörig till gymnasiets nationella program, kan målet sättas att just bli behörig till nationella programmet; men för de elever där man inte tror det är rimligt att anta att eleven kan bli behörig(på max 3 år) då sätts målet att bli "anställningsbar" inom "sitt yrke". Utifrån målet och elevens önskemål samt mot bakgrund av vad skolan kan erbjuda, läggs sedan upp studieplan för varje elev; studieplanen kan och bör justeras under tiden eleven läser på Yrkesintro.
Hur går antagning till yrkesintroduktion till?
För det första så måste elever vara obehörig till gymnasiets nationella program. Sedan konkurrerar eleven med de betygspoäng som hen har.
Utbildning som i mångt liknar den man får på yrkesintroduktion kan eleven få även på Individuellt alternativ. På Individ.alternativ är utbildning skräddarsydd enligt elevens förutsättningar, där kan kurser i fordonsvård ingå i kombination med praktik, eller t o m perioder av "ren praktik" på en lämplig arbetsplats. I teorin kan eleven gå på praktik i 3 år under tiden hen är inskriven på Individuellt alternativ. Syftet med praktiken kan vara lite olika: i vissa fall är det bra om eleven är på så många olika arbetsplatser som möjligt för att "se sig omkring" och komma fram till var hen i framtiden vill och kan arbeta; i andra fall är det bäst att eleven genom praktik lär sig ett och samma yrke, som hen vet hen vill jobba inom - och i så fall blir målet att eleven blir anställningsbar inom "valt yrke". Så, mål med studiegången kan vara desamma, oavsett om eleven är inskriven på Yrkesintro eller på Individ.alternativ.
Frågor och svar taggade med 'gruppvägledning' (9 st.)
-
Hur kan man bäst förklara för förskolebarn vad en SYV gör?
Hej, Om man som SYV ska hålla en kort redovisning/föreläsning på förskola om man vad man arbetar med, hur kan man bäst förklarar detta för förskolebarn (så det blir intressant/förståeligt för dem)?
Hej!Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
vilka övningar frågor jag kan ta upp i gruppvägledning?
Hej! Jag ska genomföra gruppvägledning kring självkännedom för 5-8 personer. Det är pass om 40 min i två olika tillfällen. Jag har aldrig gjort gruppvägledning och undrar hur jag ska kunna fylla de här 80 minutrarna. Har ni tips om vad jag...
Hej Mia, kika gärna på ett svar som gavs i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan Jag vill också tipsa om vilken personlighetstyp är du?-testet på framtid.se/test -
Övningar för gruppvägledning i skolan?
Hej - jag söker bra övrningar för att köra GRUPPVÄGLEDNING på grund- och gymnasieskolan. Tusen tack för alla tips ni kan ge! S.
Hejsan, det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda... Läs hela svaret -
Har ni tips på upplägg och övningar?
Ska köra gruppvägledning om ca 6-8 elever per grupp i åk8. 1timme vid 2tillfällen per grupp och syftet/målet är gymnasieinfo och valkompetens. Har ni tips på upplägg och övningar? Tack!
Hej, Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som... Läs hela svaret -
Har ni tips hur man kan göra under info/undervisningstillfälle?
Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet? Kommer bara...
Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga