Ett Alias

    Hej! Jag är inte så insatt i ansökningsprocessen till universitet/högskola ännu, så ber om ursäkt om min fråga verkar ologisk. Jag skulle vilja höja mitt betyg i två kurser genom prövning. Kommer jag kunna byta ut mina tidigare betyg med prövnings-betygen i min ansökan eller måste dem lämnas in separat (eftersom de inte kommer från samma skola)? Kommer mina tidigare betyg att påverka min ansökan på något sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du laddar upp dina prövningsbetyg på din inloggning "mina sidor" på www.antagning.se - om du har lägre betyg i samma kurs som du fick högre betyg i på prövningen, kommer personal vid antagning.se räkna in det högre betyget, när de räknar fram ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen.
    Om du var behörig redan innan kompletteringen (prövningsbetygen är också en komplettering, om datumet för prövningen ligger senare än datumet för ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux), räknas ditt meritvärde i BI, direktgruppen, på betygen utan kompletteringar. Och om du höjde ditt meritvärde genom en komplettering (t.ex genom en eller flera prövningar) kommer ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen, bli högre.
    Du prövas i så fall både i BI och i BII.
    I BII prövas du med det högre meritvärde.
    Se till att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Sista dag för komplettering av ansökan till HT-24 blir den 20 juni 2024 - se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum
    Du får gärna läsa på antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/behorighet-och-meriter och du kan också ställa frågorna till de som jobbar på Antagning.se, t.ex kan du ringa 0771-550720 (telefontid vardagar kl.9-16).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ett Alias : Tack så mycket!! Påverkar det ens chanser att vara i grupp BII?
    • Milla : I grupp BII ingår du om du antingen utan kompletteringen var Obehörig, eller om du genom en komplettering Höjde ditt meritvärde. I första fallet prövas du endast i BII; i andra fallet prövas du i BI (med det lägre meritvärde) och samtidigt också i BII (med det högre meritvärde). Jag är osäker på vad "det" i frågan i din kommentar syfta på? Påverkar DET ens chanser att vara i grupp BII? -- frågar du men jag vet inte vad "det" är... :)
    • Ett Alias : Menade att det måste finnas en anledning att man delar upp ansökare i två grupper. Prioriterar skolor grupp BI eftersom de hade bättre betyg från början? Det vill säga att ha högre betyg i BII blir "mindre värt" än i grupp BI på något sätt, och att det därmed påverkar mina chanser att komma in på en skola? Hoppas det gjorde frågan tydligare. Tack så mycket på förhand!
    • Milla :

      Var god läs information på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval -- Sökande i BI och BII prövas separat från varandra. BII-sökande får färre studieplatser att konkurrera om och därför blir antagningsgränserna OFTA men iNTE ALLTID högre i BII. Det är fördelaktigt att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt; i varje urvalsgrupp får du en ny chans!

    Läs alla kommentarer