Kabraeil
    Jag kommer att läsa Eng 7 för att få en meritpoäng. Eng 7 ger 1 poäng.
    Vad spelar det för roll om jag får E, C eller A som slutbetyg i kursen ?
    Alltså får jag en hel poäng bara om jag får ett A, eller finns det något annat som avgör hur mycket av poängen jag får ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kabraeil,

    det är olika regler, beroende på om du har Slutbetyg eller Examensbevis. Har du Examensbevis - räkans även betyget i de kurserna som ger meritponäng in - dvs man kan få Höjning av meritvärdet som är lägre eller Högre än 1.0... beroende på vad för betyg man fick i merit-poängskurser.

    exempel: om du ex. har alla C betyg i ditt examensbevis (förutom Gymnasiearbete där man endast kan få F eller E i betyg). Alla C-betyg i examensbeviset ger jämförelsetal på 15.0. Vi säger att du ej hade några meritpoäng men sen läste eng 7 och fick E betyg... ditt jämförelsetal kommer med det att sänkas med cirka "minus 0.2" till 14.8 men så plussas 1.0 meritpoäng på... så Meritvärdet blir 15.8.
    Men om du fick A betyg i eng 7, då höjs ditt jämförelsetal med ca 0.2 till ca 15.2 och så plussas sedan 1.0 i merit - så blir meritvärde 16.2 ... på så sätt finns det "spannet" på ca 0.4 "plus-minus" som det totala meritvärdet kommer att "penla" inom.
    ***
    Däremot, de som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare eller de som på komvux kommer få ett slutbetyg (på Undantag) - omfattas av lite annorlunda regler kring meritpoäng. Där det bl a ej spelar roll hur högt betyg i Eng 7 de får; bara det är ett Godkänt betyg!

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Tack så mycket Milla för ditt svar !

      Jag läser på komvux enskilda kurser tills jag bli klar med 2400 poäng. Jag har inte gått gymnasium tidigare. Så jag vet inte om jag ska få ett slutbetyg eller examensbevis, jag vet inte heller vad är det för skillnad mellan dem.

    • : Hur blir det i mitt fall ?
    • Anna : I ditt fall blir det Examensbevis. Om du inte läste på gymnasiet innan år 2013 - kan du inte ha fått något betyg i det gamla systemet - IG-MVG och att man har minst ett betyg i det gamla systemet är ett av villkor för att rektor på komvux skulle kunna fatta beslut om att låta läsa mot ett Slutbetyg. Så, i ditt fall måste det bli Examensbevis.