Elev

    Hej! Jag tog mitt examensbevis i komvux i maj detta år och nu läser matematik specialisering och engelska 7 för att höja mitt meritvärde. Jag undrar hur ska det räknas då? Ska dessa kurser ersätta några av kurser som är utökade i mitt examen eller det ska räknas separat? Dessutom jag undrar om betyget också ska räknas i dessa kurser eller det räcker med att endast bli godkänd? Jag strävar efter höga betyg och vill lära mig utan tanke på meriter men jag vill också förstå hur man räkna dessa meriter efterhand. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna matematik specialisering och engelska 7 kan ge meritpoäng och om de kommer ge dig meritpoäng då räknas de meritpoängen och samtidigt också betygen i de kurserna in i ditt meritvärde och allt detta i BII, kompletteringsgruppen. Du kommer prövas i både BI och BII samtidigt. I BI med det lägre meritvärde och i BII - med det högre. Det är bra att du vill lära dig och om du får djupare (bättre) kunskaper så bör också betygen "följa med", alltså bör du få höga betyg. Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare