Johan
    Jag tänkte fråga, hur generellt bestäms betyget på en kurs som man läser på Komvux? Jag tänkte till exempel om man läser Biologi 2, är det 20% på ett slutprov och sedan 4 inlämningsuppgifter som väger 20% med? Jag är helt obekant. Tack!

    Mvh,

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,
    det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte studie- & yrkesvägledarens.
    Det finns nog inte sådana "stela" generella bestämmelser som du nämner i din fråga; dock kan läraren själv bestämma en sådan "indelning" och meddela det till "sina elever", det är inte förbjudet. Ang. vilka kunskaper man bör uppvisa för olika betyg i kursen Biologi 2 - finns info på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amneBiologi.
    Betygskriterier behöver dock tolkas; och tolkningsföreträde är det läraren som har.
    Skulle man vara missnöjd med lärarens tolkning av betygskriterier, rekommenderas det först prata med läraren om det och sedan, i fall man ej kan acceptera lärarens svar, - med rektor (det är rektor som är ytterst ansvarig på en skola).
    Sist - om man inte får gensvar hos rektorn heller - kan man göra anmälan till Skolinspektionen >>.
    Hälsningar
    Peter syv