Emelie355

    Hej! Jag går i årskurs 3 och ska precis börja driva mitt UF företag. Vi har en rolig idé som vi har bestämt att köra på men är osäkra på om det kommer bli en succé eller en flopp. På min skola utgör UF två kurser och därmed två betyg, entreprenörskap + entreprenörskap och företagande. Jag är orolig för hur detta ska påverka mitt betyg i UF kurserna. Kommer jag få ett dåligt betyg om företaget går dåligt och idén misslyckas? Hur bedöms vi? Finns det andra sätt man kan få bra betyg på om det visar sig att det gått dåligt framåt kursernas slut? I ”riktigt” företagande vet man ju aldrig om en idé är bra eller dålig förrän efter ett tag men vi har så kort tid på oss, känns konstigt om det skulle avgöra hela ens betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen är lärarens kompetens, inte SYV-ens, så jag kan egentligen inte svara på din fråga, tyvärr. Min gissning är dock den att även om UF-företaget går dåligt så kan man få höga betyg i kurserna som är "kopplade" till UF-företagande om eleven kan dra de rätta slutsatser ang.varför företaget gick dåligt (vad som var felet och hur man skulle agera i stället, alltså visar på att hen lärt sig genom sina misstag). Men, som sagt, har inte SYV kompetens i betygssättningen... så du får bäst svar från läraren i den kurserna som är kopplade till UF-företagande.

    Studie- och yrkesvägledare